sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Budapest day 1.

Moikka ja kivaa sunnuntai-iltaa! Hassua, että taas olisi uusi viikko edessä, reissatessa menettää kyllä ihan ajantajun..

Mietin pitkään, että miten lähtisin purkamaan reissua, listaisinko nähtävyyksiä eri postaukseen ja toiseen taas esimerkiksi hotellista, mutta päädyin kuitenkin aikajanaan.

Ensimmäisestä päivästä kuvia ei juurikaan ole, sillä lensimme Norwegianin iltalennolla ja saavuimme Budapestin lentokentälle paikallista aikaa klo 21. Ostin tuloterminaalista sekä kyydit hotellille (ja takaisin), että Budapest kortit 72h.

Olimme hotellilla n. 22.00 ja totaalisen poikki. Korkattiin skumppa, jonka hotelli oli meille lähettänyt, sekä tilattiin illallinen huonepalvelusta. Aikalailla sen jälkeen nukahdin.

Hotellimme oli siis Sofitel Budapest chainbridge ja kertakaikkisen upea! Huoneemme oli ylimmässä kahdeksannessa kerroksessa, aivan toisessa päädyssä, omassa rauhassaan.

Heräsin perjantai aamuna kuuden jälkeen ja ehdin parahiksi nappaamaan tuon ensimäisen kuvan, kun aurinko nousi. Näkymä on siis huoneemme ikkunasta suoraan Tonavalle.

Suuntasimme aamupalalle (kuului maksamaamme hintaan) ja sen jälkeen kaupungille.

Aamupalalla latasimme vielä puhelin- ja ipad sovelluksen, jonka sai Budapest kortin mukana ja mietimme päivän ohjelmaa, sekä merkkasimme nähtävyydet karttaan, jossa halusimme käydä.

Aluksi lähdimme kävelemään ihan Pestin puolen pääostoskatua, hotelli oli siis Pestissä. Katselimme ympärillemme ja tutkimme ravintoloita ja yleistä hintatasoa.

Täytyy sanoa, että vaikka söimme aivan keskustassa ja ateriaan kuului esimerkiksi kaksi suurta pizzaa (ei mitään kebabpizzoja..), viiniä, virvokkeita, vettä ja tarjoilupalkkio, koko setti maksoi noin 14e.

Huonepalvelusta tilatessamme aterian hinnaksi muodostui reilu kymppi. Ruoka- ja juoma olivat todella edullisia.

Ensimmäisen kerran pysähdyimme kahville Costa Coffee -ketjuun. Itse lipsuin vähän ruokavaliostani ja join tuon kahviunelman, mutta koska se ei ollut laktoositon, kärsin myöhemmin ja oikeastaan tilanne oli siis plus miinus nolla :D

Muru nautti teenjuojana siitä, että tee tuli aina pannussa.

Kahvilan ikkunasta bongasimme upean rakennuksen ja päätimme lähteä sitä kohti. Lähempänä tämä paljastui yhdeksi suosituimmista nähtävyyksistä St. Stephen´s Basilicaksi.

Täytyy myöntää, että valtava koko, upea arkkitehtuuri ja syvä uskonnollisuus veti aika hiljaiseksi. Satuimme vielä paikalle aikaan, jolloin kirkon läpi kulki pieni kulkue laulaen ja rukoillen.

Oikein harmittaa, kun tällä aamupäivän reissulla minulla ei ollut kuin kaukoputkiobjektiivi mukana. Ei oikein pääse noihin mittasuhteisiin kunnolla käsiksi.

Kynttilän sytyttäminen ja rukoilu maksoi n. 1e ja kaikki tuotto menee ilmeisesti rakennuksen kunnossapitoon. Nyt talviaikaan Budapest oli muutenkin hieman nukuksissa, mutta kuulemma alkaa juuri heräilemään.

Moni rakennus oli joko huonossa kunnossa tai vaihtoehtoisesti remontin alla kesää varten.

Kirkolta jatkoimme matkaa "House of terroriin". Kyseessä on museoksi muutettu pääkallopaikka, jossa on historian saatossa kidutettu ja pidetty vankeina Unkarilaisia.

Esimerkiksi natsit ja Stalin ovat aiheuttaneet kansalle suurta kärsimystä.

Museo on toteutettu sekä hienosti, että järkyttävästi. Siellä todella konkretisoitui tuska ja ahdistus. Vankityrmät, kidutuskammiot ja hautausmaat. Pieni lapsi luettelee kaiuttimista uhrien nimiä. Purskahdin yhdessä vaiheessa itkuun, kun en enää kestänyt.

House of terror ei ole herkille, mutta suosittelen sitä todella. Budapest kortilla saa alennuksen sisäänpääsystä. Olen myös iloinen siitä, että kävimme tutustumassa historiaan ja kaupungilla ollessamme patsaat ja paikat eivät enää olleet patsaita ja paikkoja, vaan niillä oli tarkoistus.

Museon jälkeen kävelimme hotellille ja poikkesimme Ciao Ciao Trattoriaan syömään. Sisälle meidät houkutteli kaksi pizzaa yhden hinnalla, sekä tripadvisorin suositus. Kannattaa myös käyttää hyväkseen useimpien kahviloiden ja ravintoloiden tarjoama ilmainen wi-fi, sillä dataaminen saattaa muodostua muuten aika kalliiksi.

Ruoka oli loistavaa ja palvelu kohdillaan.

Ruokailun jälkeen palasimme hetkeksi hotelliin lepäämään ja lähdimme tällä kertaa katsomaan paikallista ostoskeskusta Westendiä. Kuljimme sinne sinisen linjan metrolla, joka oli Budapest -kortin haltijalle ilmaista.

Metroja menee usein ja ovat suht siistejä, asemilla on lipuntarkastajat, joille kortti tulee näyttää. Kyseessä on yksi vanhimmista metrolinjoista, joten kovinkaan uutta kalustoa tai asemia ei kannata odottaa.

Metrolinjat ovat merkattuina karttoihin ja helppo löytää, sekä yksinkertaisia käyttää.

Westend sensijaan oli uusi ja valtavankokoinen ostoskeskus, jonka kolusimme vain pintapuolin. Emme tehneet siellä ostoksia tai syöneetkään. Suosittelen käymään siellä ajan kanssa jos haluaa ostoskokemuksen. Kauppakeskus on täynnä pieniä liikkeitä, aina kansainvälisistä ketjuista omiin Unkarilaisiin pikkuputiikkeihin.

Westendin jälkeen palasimme jälleen metrolla hotellille ja kävimme tällä kertaa siellä syömässä. Kellon ollessa noin kahdeksan kaaduimme sänkyyn, heh..

Ei meistä ole enää iltakukkujiksi yöelämään.

1. Voi miten upeita kuvia ja maisemia!! :)

2. Tuttuja kulmia :) olin unkarissa vaihtarina yli 10v sitten (apua minne aika on mennyt) ja haluaisin vielä takaisin kyllä.

1. Heh, sitä tietää tulleensa vanhaksi kun voi puhua ajasta 10-20 vuotta sitten :D
      Joskus tuonne olisi kiva vielä lähteä katsomaan kylpylöitä ja enemmän vielä Budan puolta!

3. Ihania kuvia varmasti ollut kiva loma!