keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

Budapest day 2.

Huomenta ihanat! Kiva kun teitä on taas tullut lisää :) Tervetuloa!

Kommentitkin sain vastattua aikalailla ajantasalle, kiitos niistä. Kyllä se niin vaan on, että kommenttiboksikeskustelu on yksi bloggaamisen kivoimmista puolista.

Palataan taas parin päivän tauon jälkeen reissuun.

Toisena aamuna heräsin taas ajoissa. En kyllä yhtään ihmettele, sillä ajoissa nukahdinkin. Toisaalta olen myös tottunut aikaisiin aamuihin lasten kanssa, joten en varmaan edes osaisi nukkua pitkään.. Ensimmäinen päivä oli hieman pilvisempi, mutta lauantaina saimme nauttia auringosta ja todella lämpimästä säästä.

Kävimme aamiaisella ja lähdimme Budan puolelle katsomaan linnaa. Hyvin muuten huomaa, kun vertaa kuvia, että Buda on vuoristoista ja Pest taas enemmän tasaista. Budan linna on listattu yhdeksi top sightseista Budapestissä.
Koska hotellimme oli aivan Chain Bridgen juurella, kävelimme taas tämänkin reissun. Itse silta on aivan upea illalla valaistuna. En ottanut siitä yhtään kuvaa, mutta googletelkaa ihmeessä, löytyy todella paljon iltavalaistuksia :)

Toisella puolella siltaa oli joko mahdollisuus kävellä ylös, tai mennä tuollaisella köysiradalla. Menopaluu oli vain muutaman euron ja onhan tuo kieltämättä aikamoinen kokemus!

Kolmen vaunun hissi kulkee ylös yhden vaijerin varassa, hieman jännitti. Plus korkeanpaikan kammoni.. Huh!

Hissi vie suoraan linnan pihaan. Koska linna pommitettiin aikalailla maantasalle toisen maailmansodan aikana, sisällä ei ole kovinkaan paljon mitään alkuperäisiä huoneita kalusteineen, vaan rakennukseen on sijoitettu erilaisia museoita.

Unkarin kansallismuseoon pääsee Budapest -kortilla ilmaiseksi ja itse ostin lisäksi valokuvausluvan, joka maksoi noin 2e.

Linnasta lähdimme taas takaisin Pestin puolelle ja suuntasimme lounaalle. Päätimme vierailla Hard Rock Cafessa, sillä kumpikaan meistä ei ollut siellä aikaisemmin käynyt.

Kaupungin kartan mukana tuli myös kuponki, jolla sai yhden ilmaisen jälkiruuan kyseisestä ravintolasta. Söimme burgerit ja muutaman lasillisen vettä, sekä Murun limu ja minun viinilasilliseni ja lasku oli reilu 30e. Kohtuullista, mutta silti huomattavasti kalliimpaa kuin sivummassa.

Jatkoimme lounaan jälkeen keltaisen linjan metrolla kohti sankareiden aukiota. Upea tori on sillan lailla vielä hienompi iltavalaistuksessa.

Paikan päällä oli menossa "silent disco", jossa siis ihmiset olivat kerääntyneet aukiolle, kuuntelivat musiikkia kuulokkeista ja tanssivat. Kieltämättä hassun näköistä :)

Bongattiin myös Geordie Shoresta tuttu olutvaunu, jossa ilmeiseti brittiläinen/aussien polttariporukka juhli.

Aukiolta jatkoimme kävellen eteenpäin kohti eläintarhaa. Olin kuullut siitä aikalailla vain huonoa, mutta Muru halusi nähdä sen silti. Onneksi menimme!

Matkan varrella oli vielä jo sulanut luistelukenttä, joka kesäksi täytetään vedellä uimapaikaksi.

Eläintarhan edustalla olevassa puistossa oli paljon tuollaisia hienoja valkoisia puita, josta oli kuori lähtenyt ja oksilla roikkui palloja. Mahtavan näköisiä! Mitähän ne on?

Taas käytimme Budapest -korttia ja pääsimme eläintarhaan edullisemmin sisään. Liput maksoivat kahdelta aikuiselta reilu kympin. Niin paljon edullisempaa, kuin täällä!

Ilma oli jo lämmennyt niin paljon, että pärjäsi hyvin lyhythihaisella.

Eläimiä oli paljon ja ne olivat virkeitä. Välimatkat eläinten välillä olivat lyhyet ja eläimet kesyjä. Itseasiassa eläintarhassa myytiin snackseja, joita sai syöttää eläimille kylttien sen salliessa.  Esimerkiksi kirahvit söivät nätisti ihan pientenkin lasten käsistä.

En ollut aikaisemmin nähnyt kirahvia livenä, joten senkin puolesta vierailu oli hauska kokemus. Muistaakseni myös sarvikuono ja fanttikin olivat uusia tuttavuuksia :)

Monet kävelivät ympäriinsä napostellen noita hauskoja "chimney" -leivonnaisia. Ne grillataan hiiligrillissä ja ovat ilmeisesti todella makeita. Vähän näin jälkikäteen harmittaa, ettei tullut maistettua. Jostain muistaakseni luin niiden olevan jotain kansallisleivosten tyyppisiä..

Palasimme noin kuuden aikaan takaisin hotellille jälleen metrolla. Rojahdettiin sänkyyn ja minä lähdin vielä käymään salilla. Tilasimme huonepalvelusta illallisen ja nukahdimme aterian jälkeen aikalailla taas ajoissa.

Seuraavana aamuna olikin sitten aamiainen, pakkaus ja lentokenttä :)

Huippu reissu kaiken kaikkiaan! Olisin halunnut vielä käydä kylpylöissä (joista yhteen pääsi ilmaiseksi kortilla), tippukiviluolissa Budan puolella, sekä memento parkissa. Jos joskus vielä palaamme Budapestiin on nuo ainakin listalla!

Eilen illalla katselimme Murun kanssa lentoja Nizzaan ;) Kokemuksia?

Linking to:

1. Kiva postaus, hauska bongailla tuttuja paikkoja, me käytiin Budapestissä toissasyksynä :)
    Ja Nizza on ihana! Sieltä on myös tosi kätevä tehdä junalla retkiä lähistölle, me käytiin mm. Cannesissa ja Monacossa, mihin kumpaankaan ei muistaakseni puoltatuntia-tuntia kauempaa kestänyt mennä :)

2. Kauniita kuvia, niin kesäisen näköistä jo siellä. :)

3. Ehdottomasti kannattaa mennä Nizzaan. Ollaan käyty 3 kertaa, kesällä varmaan taas mennään :-) 1,5 euroa maksaa bussilippu Monacoon!

T. Minna Koo

4. What a lovely tour you've given us. Thanks for linking with Communal Global. Happy Wednesday!

5. Oi teillä on ollut ihana reissu. Upeita kuvia, ihania maisemia ja tuo lämmin keväinen ilma...!
    Millähän tuon oman körilään saisi suostuteltua romanttiselle viikonloppureissulle??

6. Kiitos kuvista ja jutusta! Budapestissa on keväällä ihana tunnelma. Kävin siellä monesti 10-15 vuotta sitten. Ihan tuli ikävä Euroopan kauneinta kaupunkia... Taidankin varata sinne pääsiäisreissun :)

7. Kivoja kuvia! Budapest on tuttu kaupunki, jossa käymme perheen kanssa säännöllisesti. Anoppini kotikaupunki :)