maanantai 5. toukokuuta 2014

Pata peltiä soimaa.

Maailman helpoin ja herkullisin pataleipä.


Moikka ja huomenta! Mikä olisikaan parempi tapa näin leivän ystävälle aloittaa aamu, kuin tuore leipä. Voi pojat! Kyllä tuoreen leivän tuoksu ja maku vie niin helposti mennessään.. Kaupoissahan on monesti paistopisteetkin mm. sen vuoksi, että asiakkaita houkutellaan tuoreen leivän tuoksulla. Niin helppoja me ollaan, ainakin mä.

Olen pitkään halunnut tehdä tätä pataleipää, mutta en vainn ole kaikkien kiireiden keskellä saanut aikaiseksi. Itse hommahan on tosi helppo ja vaivaton. Kirjaimellisesti.

Itsetehtyjen leipien ja sämpylöiden kompastuskivi on usein omaan suuhuni tietysti hiivan maku (liian vähän kohotusta tai taikina on ehtinyt käymään), suolattomuus, rakenne ja yleinen mauttomuus. Suutuntuma on niin kaupan leivissä kui olla ja voi. Siksi täydellisen leivän tavoittelu on ollut haasteellista.

Blogissani olen aiemmin leiponut mm. focacciaa, maailman parhaita sämpylöitä, sekä ohralimppua ja tämän pataleivän ohella voin lämpimästi suositella noita kaikkia edellämainittuja.


En lähtenyt kokeilemaan ja vertailemaan useita ohjeita, vaan päädyin googlen haun ensimmäiseen tulokseen Cebicin keittiössä. Luotettava blogiringin ruokabloggaajakollegani vakuutti reseptillään ja kauniilla kuvillaan välittömästi.

Alkuperäisen ohjeen löydätte myös sieltä. En lähtenyt sitä millään tavalla muuttelemaan, outoa jälleen.


Näillä kuvilla ja tunnelmilla toivotan teille oikein ihanaa maanantaita. Sinä itse päätät asenteellasi tuleeko siitä hyvä vai vähemmän hyvä :)


12 kommenttia:

  1. Kaunis leipä! Kiva kun oot tykännyt, ohje on kieltämättä toimiva :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Joutuu tekemään kyllä uudelleen ja uudelleen!

      Poista
  2. Mulla on kans ollu mielessä tämä pataleipä, niin monelta olen kuullut ja lukenut kehuja mausta ja helppoudesta. Joku päivä pitää oma kokeilu laittaa leivinuuniin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leivinuuni viekin tän ihan uudelle tasolle!
      Olisipa sellainen..

      Poista
  3. Voi että, näyttää niiiiin herkulta! Mä rakastan tuoretta, itsetehtyä leipää! Nam!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      No sanos muuta! Huomaamatta tulee vetästyä pellillinen.. :D

      Poista
  4. Näyttääpä hyvälle, tuota täytyy kyllä koittaa! :)

    VastaaPoista
  5. Olen myös kokeillut tuota! Superherkullista ja niin kaunis leipä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Mä meinaan kyllä tehdä uudestaan, lapsetkin toivoivat.

      Poista

Kiitos kivasta viestistä ♥