keskiviikko 20. elokuuta 2014

Gluteenittomia kuulumisia (sis. vinkin).

Huomenta taloon! Kerroinkin jo facebookin puolella, että olen todella innoissani uusista yhteistyökuvioista liittyen tähän gluteenittomaan ruokavaliooni. Sain yhteydenoton Punnitse&Säästä Tikkurilan myymälästä ihanan pirteältä Anulta ja kävinkin tuossa maanantaina siellä tutustumassa.

Itse myymälä ja ketju on minulle jo ennestään tuttu ja asiakkaana olen ollut pitkään ennen näitä kuvioita. Tirppakin rakastaa tuota kauppaa yli kaiken ja pyytää aina päästä ostoksille "pähkinäkauppaan". Reppana luulee, että kyseessä on karkkikauppa.

Toki valikoimaan kuuluu kaiken superterveellisen lisäksi myös niitä herkkuja ja muitakin elintarvikkeita.


Gluteeniton ruokavalio on tuonut tullessaan muutoksia. Esimerkiksi totutut leipä- ja puurovälipalat ovat vähentyneet todella paljon. Kaksi edellämainittua ovat superhelppoja ja nopeita tehdä ja täytyy myöntää että olen joutunut hieman enemmän näkemään vaivaa, sekä käyttämään luovuutta.

On olemassa myös gluteenittomat vaihtoehdot, joita käyttämällä voi syödä "normaalisti", mutta tuleehan se kalliiksi. Keliaakikot saavat toki kelalta tukea, mutta me vapaaehtoisesti gluteenittomat emme. En sitten tiedä, saako esimerkiksi gluteeniyliherkät vastaavaa sponssausta..?

Samoin nuo "tavalliset" ruoka-aineet, jotka ovat muutettu gluteenittomiksi, saattavat sisältää jos jonkinmoista lisäainetta ja parannetta. Tokihan niitä on hyvä olla olemassa ja käytän itsekin ajoittain esimerkiksi jauhosekoitteita.

Mutta se niistä! Halusin nimittäin kertoa teille loistavasta gluteenittomasta aamiaisesta tai välipalasta, terveellistäkin se on. Yummy bakerin alunperin hesarissa julkaistu Chia-pudding (klikkaa reseptiin) on namia.

Raaka-aineet ja valmistus on todella yksinkertaiset ja itse kaadoin tuon lasin tai kulhon sijasta tyhjiin kannellisiin lasipurkkeihin, jotka onkin helppo nappaa mukaan vaikkapa töihin suoraan jääkaapista.

Onko tuo Chia teille tuttu raaka-aine? Missä muodossa olette sitä käyttäneet? Kaikki ravintoarvot siinä on ainakin kohdillaan :)

 (Yhteistyössä Punnitse&Säästä Tikkurila)

8 kommenttia:

  1. Tätä täytyy kokeilla! :) Meidän 3-vuotias on allerginen vehnälle (aiemmin myös muille viljoille), joten gluteenittomat ja viljattomat tuotteet ovat tulleet tutuiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, jos tämä sopisi teillekin :)
      Meillä on myös moniallerginen 2,5v ja uudet ruuat ja vinkit ovat aina tervetulleita!

      Poista
    2. Meillä molemmat lapset ovat moniallergisia. Vanhemmalla tilanne on onneksi helpottanut, mutta pienemmällä vielä allergioita riittää. Vinkit ovat kyllä tarpeen, kun yrittää keksiä vaihtelua ruokavalioon. Aika monta epäonnistunutta kokeilua on tullut tehtyä. Jo pelkkien eri jauhojen testaamiseen ja sopivien käyttötarkoitusten löytämiseen menee aikaa.

      Poista
    3. No sanos muuta!
      Useimmiten ulkonäöllisesti ainakaan mun teokset eivät houkuttele :D
      Tsemppiä allergiasuohon :)

      Poista
  2. Kuulostaapa hyvältä. Voisi olla hyvä välipala töihin ainaisen rahkan lisäksi. Lisätään kauppalistaan chia-siemenet. Monesti noita on tullut katsottua, mutta ei tullut ostettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rahka on kyllä tosi hyvää sekin, mutta tämä pudding tuo vaihtelua :)
      Maku on aika banaaninen, mutta voisihan se tehdä ilmankin sitä.. Koostumus ihan kuin mannapuurossa ♥

      Poista
  3. Moi! Teen chia-puddingia niin, että laitan pari ruokalusikallista siemeniä noin 1,5 desilitraan kookosmaitoa tai mantelimaitoa (makeuttamaton). Se saa seistä vähintään varttitunnin tai yönkin yli jääkaapissa. Siihen sitten kyytipojaksi marjoja ja pähkinöitä. Hyvää, nopeaa ja helppoa! :)
    Ja kiitos muuten mukavasta blogista. Seurailen, vaikka en paljon kommentoikaan.
    T. Anu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyykin kokeilla tuota mantelimaitoa, tykkään nimittäin sen mausta tosi paljon!
      Kiitos vinkistä ja kauniista sanoistasi :)

      Poista

Kiitos kivasta viestistä ♥