lauantai 30. elokuuta 2014

Oslo day 1 - hotellia ja kaupunkia.

Terkut Oslosta! Viimeistä iltaa viedään ja ollaan kyllä niin poikki kaupungilla hengailusta, kävelystä ja risteilystä, että nyt loppuilta menee lepäillessä ja kerätessä voimia huomiseen. Vaikka loma on kokonaisuudessaan ollut aivan mielettömän upea, kotiin on silti kova ikävä. Etenkin pikkumurusia..

Kävin hieman kameran saalista läpi ja päätin jälleen koota reissuta sellaisen day by day raportin. Joten tässä tulee osa yksi.

Lento lähti Helsinki-Vantaalta klo 7.15 ja olimme kentällä siis jo puoli kuuden aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kello soi neljältä. Huh! Aamulennon hyviä puolia on se, että saimme oikeastaan kokonaisen päivän lisää Oslossa (vrt. Budapest, jonne saavuimme to iltana klo: 22).

Saavuimme Norjaan paikallista aikaa n. klo 9 ja lähdimme lentokentältä kohti Osloa junalla. Käytimme julkista liikennettä, sillä taksi Osloon maksaisi yli 100e. Julkisen liikenteen junalla yhdensuuntainen lippu maksoi n. 10e. Vaihtoehtona on myös pikajuna, joka on vain 10min nopeampi ja hinnaltaan puolet kalliimpi.

Oslon rautatieasemalta kävelimme hotellillemme viemään matkalaukut säilytykseen, sillä ihan niin aikaisin ei ollut huonetta mahdollista saada. Palasimme takaisin keskustaan kahville ja tuumailemaan ohjelmaa.

Lounaan söimme TGIFridaysissa, sillä emme olleet aikaisemmin kyseisessä ketjussa käyneet. Superhyvät burgerit ja gluteenittomiakin vaihtoehtoja löytyi.

Tämän jälkeen palasimme takaisin hotellille nukkumaan oikein kunnon päikkärit. Kun neljältä herää, yhden jälkeen on jo täysi päivä takana. Kyllä uni maistuikin!

Hotelliksi valitsimme taas trivagon kautta sopivimman tarkoituksiimme. Kriteerit alle 1km keskustasta ja neljä-viisi tähteä, wifi ja hyvät suositukset toivat eteemme Clarion Collectionin Bastion hotellin. Kyseessä on pieni, 99 huoneen boutique-tyyppinen hotelli.

Tunnelmaltaan todella rauhallinen, kotoisa ja viihtyisä ennenkaikkea kahdenkeskiseen matkailuun.

Huoneemme oli hieman pienehkö, mutta tosiaan kyseessä on kokonaisuutenakin pieni hotelli. Tämä vaihtoehto ei pidä sisällään erillistä ravintolaa, mutta toisaalta aamiais/hengailutilassa tarjoillaan aamiaisen lisäksi kello viiden tee lettubuffineen ja kolmen ruokalajin dinneri ja kaikki nämä kuuluvat hintaan. Tarjolla on myös kokoajan vettä, hedelmiä ja kahvit ja teet ilmaiseksi.

Kello viiden teen ideana on siis, että voit itse paistaa ihan niin paljon pannukakkuja, kuin vatsa vetää. Lisukkeena löytyy erilaisia hilloja ja "creamcheese". Vähän kerman ja tuorejuuston sekoituksen tapaista.

Pakko oli myös ottaa pala "mees -juustoa", paikallista pehmeää ja makeaa juustoa. Sekoitus sokeria ja cheddaria, sitä on kyllä todella vaikeaa kuvailla!

Teen ja kahvien jälkeen suuntasimme vielä Oslon kaduille kävelemään. Katselimme lähinnä arkkitehtuuria, erilaisia kauppoja ja arvailimme rakennusten tarkoituksia. Ihanaa päämäärätöntä kävelyä..

Kauniita sisustusliikkeitä on paljon, vaateliikkeitä joka kulmassa. Samalla brändillä saattaa olla neljäkin liikettä ihan lähekkäin.

Jos ennen tätä matkaa en ollut vielä saanut kånken -kipinää, on se nyt iskenyt. Lisäksi jäin muistelemaan niitä aikoja nuoruudessa kun norjalaisneule oli pop.. Tiedättekö mitä?! Rakastuin siihen uudelleen. Norjalaisneuleet ovat ihan valtavan kauniita!

Sää on ollut todella lämmin, teepaitaa ja shortseja bongattu kaupungilla. Itsekin jätin tuosta asusta illaksi takin pois. Uudet saappaat pääsivät matkaan, sekä superihana me&i penguin top.

Ainoastaan tänään, lauantaina, on saanut vetää kaulaliinaa jo vähän tiukemmin päälle. Mutta palataan niihin tunnelmiin myöhemmin - me lähdetään just dinnerille vetelemään herkkuja kohti ääntä!

ps. pahoittelen vähän outoja kuvia, en oikein osaa käyttää näitä muita kuvankäsittelyjä :D

1. oi että, kuulostaa ihanalta matkalta!

2. Teidän matka kuulostaa kyllä todella ihanalta. Näiden kuvien kautta matkanne tunnelma välittyi tänne kotisohvalle asti. Toi ilta viiden tee kuulostaa täydelliseltä.