sunnuntai 31. elokuuta 2014

Oslo day 2 - oopperatalo ja city walk tour.

Toisena Oslon aamuna suunnattiin katsomaan upeaa oopperataloa ihan hotellimme viereen. Tuo oopperatalo oli aivan valtavan kokoinen arkkitehtuurinen nähtävyys, jonka on tarkoitus kuvata laivaa ylösalaisin. Tilat jatkuvat vielä kokonaan merenpinnan alapuolelle.

Koko katto on tehty sellaiseksi, että sinne pääsee kävelemään. Missään ei näy kummemmin kaiteita tai aitoja. Naureskelimmekin Murun kanssa, että jos Norja liittyy EU:hun tulee vielä kallis remppa mm. tässä ja raitiovaunujen kanssa. Oslon spårat kun kulkevat keskellä kävelytietä esimerkiksi kaupungintalolla, ilman varoituksia tai aitoja..

Kiipesimme tuonne katolle ja olihan sieltä aika huikeat näkymät. Oopperatalon edustalla on myös lasinen taideteos, joka kuvastaa jäävuorta. Minulle tuli mieleen ihan Louvre!

Katolta näimme myös edit. Holmenkollenin hyppymäen. Oslon keskustasta pääsee sinne metrolla numero yksi muistaakseni ja suuntana länsi. Lippu maksaa noin 3e suuntaansa.

Vaihtelin objektiiveja ja kaukoputkella sainkin hyppytornin suht lähelle, vaikka matkaa oli noin 7km ja ilma vuorilla autereinen.  Hyvin huomaa värieron lähellä olevien ja kauempien kohteiden välillä.

Jatkoimme matkaa rantaa pitkin kohti kaupungintaloa. Tuonne satama-alueellekin pääsi, senkun vain käveli. Näimme vierestä mm. loistoristeilijän, josta heräsikin yksi seuraavista matkan aiheista. Tuo risteilijä käy kymmenessä kaupungissa reissun aikana. Sinne täytyy kyllä ottaa myös lapset mukaan, varmasti upea kokemus!

Tarkoitus oli lähteä tuosta kaupungintalon edustalta vielä vuonoristeilylle, mutta myöhästyttiin siitä perjantaina. Lauantai aamuna kipitimme sitten supervauhtia takaisin ja kärppänä ekoina lautalla!

Myös Oslon kaupungintalo oli todella vaikuttava. Siinä vieressä on myös Nobelin museo ja tuossa kaupungintalollahan jaetaan vuosittain Nobelin rauhanpalkinto.

Perjantain omatoiminen city walk tour jatkui vielä kuninkaanlinnaa kohti ja kävimme vielä toisen kerran lounastamassa TGIFridayssa :D Tällä kertaa vetelin suoraan jälkkärin ilman pääruokaa. Instaseuraajat näkivätkin, kuinka tajuttoman kokoinen se pirtelö oli :D

Kahviloita on vieri vieressä ja joka kadunkulmassa. Törmäsimme meille uusiin ketjuihin, kuten esim. Joe&Juice joissa täytyy vielä joskus käydä.

Oslon rautatieasemalla pysähdyttiin hetkeksi seuraamaan beach -turnausta. Satuimme paikalle juuri Suomi- Norjan aikoihin. En sitten tiedä, oliko muitakin..

Hotellissa vetästiin päikkärit, lettubuffa ja lähdettiin vielä salille rimpuilemaan. Dinnerin jälkeen vetäydyttiin huoneeseen lepäämään ja nauttimaan rauhasta. Ihanaa!

1. Holmenkollenin hyppyrimäkeä varmaankin tarkoitit. ;) Lillehammeriin asti ei taida Oslosta nähdä... Kivoja kuvia, Oslo on ihana kaupunki! <3

1. Heh, näköjään pieni ajatusvirhe :D Kiitti!