maanantai 27. lokakuuta 2014

Elämän eväät.

Meillä on syyslomat lusittu, onko teilläkin? Viikkohan tässä ollaan oltu jo arjessa kiinni, mutta yllättävän kauan kesti kuitenkin palautua. Johtuisikohan tästä syksystä? Taisi olla vasta torstai kun kaikki alkoi olla tolallaan..

Olen aikasemminkin maininnut siitä, että Nopsterin koulussa on suositus ottaa pienet eväät mukaan, kun koulupäivä kestää kahteen saakka. Siitä pidempiä päiviä meillä ei vielä kolmosella olekaan.

Alaluokkalaisilla on ruokailu noin 10.45-11.00 lähtien ja kahteen on todentotta aika pitkä aika. Verensokerin laskiessa on vaikeaa yrittää enää opiskella. Minusta tämä välipalakäytäntö on loistava ja tuohan se kieltämättä pienen positiivisenkin vireen päivään. Se, että saa ottaa eväät mukaan on oikeasti lapsille iso juttu :)


Olen tässä tehnyt kolmatta vuotta kestävää empiiristä tutkimusta aiheesta ja tässä hieman havaintojani:

Selkeästi helpoin eväs on hedelmä, esimerkiksi omena tai banaani. Banskua on hankala kuljettaa repussa ilman asiaankuuluvaa eväsrasiaa. Nopsteri ei banskuista niin välitä ja muille on aikalailla allerginen. Myös kurkku- jne tikkuja olisi mahdollisuus leikata rasiaan.

Pilkkominen on työlästä, muttei mahdotonta. Usein kuitenkin valitsemme matalamman aidan, eli valmiit patukat. Näissäkin on todella paljon eroja ja olemmekin maistelleet varmasti jokaisen suhteellisen (eritysiruokavalioon) sopivan, mitä perusmarkettien hyllystä löytyy. Uutena löysin paljon vaihtoehtoja myös punnitse ja säästä -kaupasta.

-Elovena: sopii kaikille lapsille meidän perheessä (ei gluteeniton). Ei soijaa, kananmunaa, eikä maitoa. Kotimainen.

-Muumi: Kuten elovena, tulee samalta valmistajalta. Avainlippu.

-Rainbow: Paljon lisäaineita ja sokeria, pääraaka-aine vehnä. Maistuu lapselle. Enemmänkin herkku.

-Nakd: raakapatukka, gluteeniton. Ei lisättyä sokeria, ei lisäaineita. Vegaaninen.

-Ma baker smoothie bar: ei sisällä vehnää, vegaaninen. Enemmän herkku. Painavin kaikista, tästä saa kahdet eväät.

-Ombar ja cocovi: luomuja, raaka evästä. Selkeästi molemmat ns. nameja. Aikuiseen makuun. Gluteenittomia. Ombar puhtaasti suklaata.


Uusia välipalavinkkejä kaipaa aina, joten tässä omani :) Kuulisin mielelläni myös sinun vinkkisi!

Iloa uuteen viikkoon ♥


(osa patukoista saatu punnitse ja säästä tikkurilasta)

7 kommenttia:

  1. noita nakd:n patukoita pitkin ostaa, niissä oli kyllä pähkinää muistaakseni. mutta olisi välipalaksi vaihtoehtoja 3½vlle, kun poissa on tosiaan maito/munat/viljoja-joskus se nälkä on heti hirrrrrmuinen.
    maistoin jotain banaanihommelia ja ei ollut kyllä mun makuun =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä on tosi paljon erilaisia, crunchia ja ilman :)
      En kyllä yhtään muista nyt sisältöä, mutta voin ottaa sinulle selvää?

      Banaani ja taateli alkaa olla täälläkin vähän yliannostuksessa :D

      Poista
    2. googlasin jo pari viikkoa sitten =) käytiin yhdessä p&s esittelyssä niin maisteltiin noita

      Poista
  2. Sopiiko teille myslipatukat? Niistä saa kyllä vähän etsiä, että löytää terveellisimmät vaihtoehdot, mutta niitäkin on:) Sitten vauvanruokaosastolla on hyviä pillismoothieita, joissa ei ole lisättyä sokeria ja ovat aika edullisiakin verrattuna normismoothieihin. Myös piltit ovat perinteisiä eväitä pelireissuilla kuten myös kaikenlaiset pienissä purkeissa olevat kiisselit ja keitot. Leipähän on myös perinteinen ja yleensä täyttävämpi ja terveellisempi kuin mikään patukka. Itse olen käyttänyt eväänä myös erilaisia itsetehtyjä pasteijoita, suolaisia piirakoita tai -muffineita, ovta täyttäviä ja niihin saa upotettua kaikenlaista terveellistä. Helppo paistaa kerralla suurempi määrä ja pakastaa yksittäin. Myös perinteinen rahka ja marjat ja halutessa mysliä, pähkinöitä tms sekaan on helppo. Ainekset vaan pakasterasiaan ja lusikka mukaan. Pysyy päivän ajan hyvänä, kun marjat laittaa sekaan jäisinä, ne pitävät rahkan kylmänä ja sopivasti sulavat päivän aikana, niin evästauon aikaan on helppo sekoittaa ainekset sekaisin. Tässäpä ideoita omalta pitkältä pelaaja- ja valmentajauralta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osa niistä sopii :)

      Jotain olemmekin jo kokeilleet, mutta esimerkiksi suklainen myslipatukka sai poitsulta ehdottoman nounoun vastaanoton :D

      Kiisselit ja keitot ovatkin loistavia, miten unohdinkin ne kokonaan! Niitä löytyy (pillillisiä) jääkaapista usein ja Nopsterin suosikki on Riitan herkun appelsiini-tyrni.

      Kiitos paljon monista vinkeistä :)

      Poista
  3. piltttejä meidän isommat tytöt tykkää ottaa mukaan välipalaksi, muumin välipalakeksit on eskarilaiselle mieluinen välipala esim. tanssitunnin jälkeen. välillä laitan mukaan pähkinöitä, hedelmiä ym välipalapatukoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piltit on hyviä ja niitä menee kotona :)

      Kouluun tuolle repunpaiskojalle ei uskalla antaa mukaan :D Ja tietysti kolmasluokkalainen vähän epäcool poika, ei ehkä ottaisikaan.. ;)

      Poista

Kiitos kivasta viestistä ♥