sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Tallinna day 2: KGB museo ja ravintola Korsaar.

Tosiaan, kuten mainitsinkin, hotellin henkilökunta oli hyvin ystävällistä ja auttavaista. Pyysimme aamulla vastaanottoa varaamaan meille liput Sokos hotel Virussa sijaitsevaan KGB:n museoon. Kierroksia järjestetään usealla kielellä (myös suomeksi) ja me pääsimme mukaan englanninkieliselle kierrokselle. Liput tuonne maksoivat 9e.

Museo sijaitsee Virun 23. kerroksessa ja aloitimme matkamme sinne hotellin aulasta. Meille kerrottiin hyvin paljon itse Virun historiaa, mutta myös jonkin verran Neuvostoliitosta. Oli oikeastaan jopa hämmentävää kuunnella niitä asioita, sillä olen lukenut Sofi Oksasen Stalinin lehmät ja löysin yhtymäkohtia.

Itse museo koostui kahdesta erillisestä huoneesta. Toinen näistä huoneista on ollut varsinainen tarkkailuhuone. Huoneessa olleiden henkilöiden lisäksi hotellissa oli myös ns. kerrosvahdit, jotka pitivät silmällä kuka meni, minne meni, milloin ja kenen kanssa.

Aikalailla tavarat olivat niillä sijoillaan, mihin olivat jääneet kun KGB poistui kiireellä rakennuksesta, mutta olihan siellä tietysti jonkinlaista dramatisointia. Kierros oli todella mielenkiintoinen ja suosittelen kyllä käymään jos yhtään pitää historiasta.

Kierros alkoi klo 11.30 ja kesti noin tunnin, joten nälkä alkoi olla pikkuhiljaa kiljuva :) Mietimme hetken ja poikkesimme vielä stockalle. Lopulta päädyimme ottamaan taksin takaisin vanhaan kaupunkiin, joka kustansi 6e.

Taksilla kulkeminen on Tallinnassa edullista, kunhan tarkastaa ensin hinnat. Jokaisella taksiyhtiöllä on oikeus määritellä omat taksansa, mutta niiden tulee olla näkyvillä ikkunassa. Jos et saa tulostettua kuittia, sinulla on myös oikeus kieltäytyä maksamasta kyytiä.

Alkuperäinen suunnitelma oli käydä Beer Housessa syömässä, mutta samasta ovesta meidät ohjasikin toiseen ravintolaan ns. sisäänheittäjä. Meillä kävi jopa tuuri, sillä toinen ravintola oli Korsaar, merirosvoteemainen gourmet paikka.

Korsaar on viimeisen päälle teemasisustettu paikka, kuten Beer Housekin. Tarjoilijat olivat merirosvoja ja jopa wc loppuun saakka mietitty. Seinillä pyöri screeneillä meri ja akvaarioista saimme ihastella karppeja ja haita.

Alkuun tarjoiltiin mustekalan musteella värjättyä leipää ja alkuruuaksi jaoimme Murun kanssa paistetut kampasimpukat kuohuviinilasillisten kera.

Pääruuaksi tilasin ankkaa ja Muru otti chateaubriandin. Ruoka oli hieman mautonta ja jopa vähän viileää, mutta upea ympäristö kuitenkin korvasi sen, mitä ruuassa jäi vaille.

Jälkiruuaksi söimme vielä jäätelöä, joka tarjoiltiin hauskoista halkaistuista pulloista.

Kaikenkaikkiaan mahtava paikka, kouluarvosanaksi antaisin 8.  Ateriamme juomineen kustansi noin 80e.

Illalla kävimme vielä katsomassa valioliigaa Mad Murphys irkkubaarissa, jonka _edullinen_ ruokalista houkutteli myös. Joimme vain limut ja vedet ja päätimme syödä illallisen Beer Housessa.

Saksalaistyyppinen afterski -tunnelmainen ravintola tarjoaa makkaroita, pizzoja ja muuta raskaampaa normaalein suomalaisin hinnoin. Suosittelen silti poikkeamaan vaikka vaan oluella tutustumassa.

Lauantai aamuna aamiaisen jälkeen olikin aika suunnata pikkuhiljaa kotia kohti. Vaikka matka oli mahtava, jäi matkakuume päälle. Jännä tauti, joka varmasti poikii taas jotain :)

Liityin tripadvisoriin ja lisäilin sinne käymiäni maita ja kaupunkeja. Sen mukaan olen käynyt vain seitsemässä maassa, maailmassa on vielä hurjasti lisää nähtävää!

1. Onpas hauskan oloinen toi ravintola, täytyy pitää mielessä kun menee seuraavan kerran Viroon!

1. Se oli kyllä todella hieno!