tiistai 28. huhtikuuta 2015

Rooma: colosseum, forum romanun ja palatino.

Seuraavana aamuna pirteänä taas ylös kukonlaulun aikaan. Simahdan kotosallakin aina aika aikaisin, eikä loma ole mikään poikkeus.

Söimme aamiaisen ja kävimme keskustelun vastaanoton kanssa kylpyammeesta. Hierontatoiminto oli valitettavasti rikki, eikä ainakaan heti korjattavissa. Harmittelin, että se olisi ollut juurikin se juttu kipeille jaloille, mutta minkäs teet.

Nou hätä, vaihdetaan siis huonetta. He hoitavat vaihdon sillä aikaa, kun olemme Colosseumilla. Totesin, että hieno homma ja mahtavaa palvelua, soitimme taksin kohti tämänpäiväistä retkikohdetta.

Matka hotellilta Colosseumiin on täysin käveltävissä, mutta emme halunneet myöhästyä kierrokselta. Taksi maksoi noin 12e, vaikka matka oli lyhyempi kuin Vatikaaniin. Veikkaan, että lauantaisin on siis hieman eri taksa tai aloitusmaksu. Tai sitten olimme hyvin huijattavissa :D

Edellisen päivän ballerinoissa kävelyn jälkeen jalat olivat rakkolaastareilla (niitä on muuten hyvät valikoimat apteekeissa) ja valitsinkin hieman fiksummin tennarit jalkaan. Asu oli myös melkein sama, sillä halusin olla varma siitä, etten joudu pihalle kohteesta pukeutumissääntöjen vuoksi. Vatikaanissahan ne ovat aika tiukat.

Tämäkin opastettu kierros oli citywondersin kautta ja piti sisällään kolmen tunnin kävelyn. Kävimme ensin Colosseumin, josta siirryimme wc-tauon myötä Forum Romanumille, sekä Palatinon kukkulalle.

On oikeasti todella hankalaa edes yrittää käsittää, miten paljon historiaa tuo kaupunki pitää sisällään ja miten kertakaikkiaan valtavia nuo mittasuhteet ovat!

Tietysti te, jotka olette kaupungissa käyneet (Köpis menee tähän samaan kastiin) tiedätte, mutta te muut bongailkaa kuvista muita ihmisiä ja tutkikaa kokoa :)

Oppaamme oli todella loistava (Dario) ja puhui erittäin hyvää englantia. Oma ongelmani oli ehkä informaation paljous, siis tiivistettynä näihin pariin päivään ja jossain vaiheessa aivot vain lakkasivat ottamasta tietoa vastaan.

Tämä kierros piti eilisen lailla sisällään etukäteen ostetut liput, jotka mahdollistivat tajuttomien jonojen ohituksen ja sujuvan kulun. Edelleen lämpimät suositukseni.

Noissa itse kohteissa ei ole turistien kiusaajia, mutta kadut, sekä nähtävyyksien edustat ovat täynnä erilaisia myyjiä.

Selfie-tikkuja tarjoillaan joka suunnasta, samoin gladiaattoreiksi yms pukeutuneet henkilöt haluavat ottaa kuvia ja korujen tekijät ahdistelevat. Moni osaa pari sanaa suomea ja keksivät helposti tarinan, millä myyvät tuotteensa sinulle. Älä kuitenkaan lankea ansaan tarinoista lapsen syntymästä jne.

Ymmärrän, että he vain tienaavat elantoaan näin ja suurin osa heistä jättääkin turistin rauhaan kohteliaan kieltäytymisen jälkeen. Muutamat silti yrittävät ja yrittävät. Olkaa myös tarkkoja siitä, että kun yksi puhuu, saattaa toinen käydä laukullasi.

Yllä oleva kuva Colosseumista muuten antaa pientä osviittaa siitä, kuinka vähän itse raunioista on jäljellä. Siinä on ollut useampi kerros kaaria ympärillä ja korkeuttakin vielä enemmän. Aikojen saatossa se on ryöstelty ja rapistunut, mutta kertakaikkiaan upea edelleen!

Colosseumin jälkeen tosiaan oli pieni wc-breikki Forum Romanumiin saavuttuamme. Näimme upeita arkeologisia kaivauksia ja suurin osahan noista on vielä kesken.

Näimme mm. paikan, jossa Caesarin ruumis poltettiin ja vielä tänäkin päivänä se on muistopaikka, johon tuodaan kukkia ja heitellään kolikoita.

Itse heitin kolikon Espanjalaisten portaiden alla olevaan lähteeseen, sillä Fontana di Trevi oli remontissa :(

Kiipesimme vielä Palatinon kukkulalle, jonne kierros päätty ja josta jatkoimme hotellille lounaalle.

Hotellille päästyämme tavaramme oli kuin olikin siirretty toiseen huoneeseen, hihkuin onnesta, sillä nyt ne jalat saavat levätä! Tutkin heti ja huomasin alakerran kylpyhuoneessa olevan vain jalallisen tassuammeen, voi ei.. Nou hätä, kiipesin yläkertaan ja tutkin sen, mutta sielläkään ei ollut.

Hyvin Italialaista :D En enää jaksanut sanoa asiasta, sillä pääsin kuitenkin kylpyyn ja se oli tärkeintä. Kävimme kattoterassilla lounaalla ja minä jatkoin tutkimaan kaupunkia ja tuliaisia. Muru liittyi seuraan levättyään hetken ja kävimme vielä Via Veneton kadulla kävelemässä.

Palasimme jätskien kautta hotellille ja minä painelin kylpyyn, Muru tilasin sillä välin huonepalvelusta. Ruoka tuli ja minulle oli tulossa burgeri ilman leipää ja ranskalaiset kylkeen. Loistava vaihtoehto, jos gluteenitonta ei siihen hätään löydy.

Avasin kannen ja totta tosiaan, sain kaksi jauhelihapihviä ja palaneet (raa'at) ranskalaiset. Tässä vaiheessa purskahdin itkuun ja soitin keittiöön. Tarjoilija oli sitä mieltä, ettei voi tehdä hampurilaista (salaattia, tomaattia yms siihen), kun ei ole leipää :D Kysyin, etteikö niitä tosiaan voi laittaa siihe viereen.. Ranskalaisista totesi, että ne on "home made" :D Muuten, kyllä, mutta olimme syöneet samoja ranskiksia toissailtana ja ne olivat oikein maistuvia.

Päätarjoilija tuli hakemaan ruuan pois ja olimme täysin yhteisymmärryksessä siitä, että oli vain tapahtunut virhe. Keittiö korjasi asian todella hienosti ja saimme uudet ruuat, tällä kertaa ihan oikeat ;)

Sunnuntaina sitten kävimmekin vielä tosiaan Espanjalaiset portaat, sekä Fontana di Trevin luona ja suuntasimme kotosuomea kohti. Kaikenkaikkiaan todella ihana ja onnistunut reissu ja varmasti palaamme vielä Italiaan toistekin. Huolimatta siitä, että siellä on meno vähän sinnepäin :D

1. Me olemme menossa Roomaan elokuussa, kiitos näistä vinkeistä! Ihanan kuuloinen loma!
    Ylipäätänsä koko euroopassa taitaa olla tuo sinne päin meno ihan normaalia, mm. Ranskassa olen usein törmännyt tuohon vähän lavennettuun ongelmanratkaisuun. Onneksi lomalla pystyy useimmiten suhtautumaan asioihin hieman rennommin.

1. Ihanaa reissua teille <3

Kysy ihmeessä, jos vaan voin vielä jotenkin auttaa :)

Tosiaan lomalla ollaan lomalla, arjen keskellä se järjestelmällisyys on tärkeämpää :)