maanantai 27. huhtikuuta 2015

Rooma: hotelli, vatikaani ja pietarinkirkko.

Oma koti kullan kallis! Ja vaikka lomanjälkeinen Suomen maanantai tuntui vähän puuroiselta, oli mieletön tunne kuulla tömpsäykset portaista, kun Minityyppi kiipesi aamulla viereen tuhisemaan. Taisi olla yllättynyt, että siellä sängyssä olikin oma porukka ♥

Reissusta jäi hieman vaaleanpunainen iho, kuten kunnon Suomalaisturistilla kuuluukin olla ja fiilis, että me NIIN palataan Italiaan. Palataan, vaikka meininki olikin vähän.. noh, Italialainen :D

Tähän väliin totean, että kyllä. Niistä lukion latinankursseista oli hyötyä vielä joskus elämässä!

Majoituimme Via Nazionalen varrella sijaitsevassa la griffe -hotellissa. Moderni, vähän botiguemainen hotelli oli oikein hyvä valinta. Asiat toimi ajoittain vähän niin ja näin ja tällainen pedantti Suomalainen oli ihmeissään.

Huoneemme oli kaksikerroksinen junior suite, jonka varustukseen kuului poreileva kylpyamme. Ensimmäisenä iltana, kun saavuimme, heitin kengät jalasta, tilattiin huonepalvelusta ja laskin höyryävän kuuman kylvyn.

Laitoin poreet päälle ja nada. Mitään ei tapahtunut. Nou hätä, ruoka tuli ja pois ammeesta. Eikun tulppa ei toiminutkaan :D Jouduimme soittamaan huoltomiehen avaamaan tulpan ja saatiin vesi pois ammeesta.

Aamulla ennen lähtöä Vatikaaniin, pyysimme korjaamaan ammeen.

Otimme aamiaisen jälkeen hotellilta taksin Vatikaaniin. Kannattaa pyytää portierilta aina taksi, sillä silloin paikalle tulee luotettava, valkoinen, virallinen taksi. Matka maksoi 11e ja kesti noin 10-15 minuuttia.

Kannattaa pitää käteistä mukana, mielummin tasaraha. Kortti ei käynyt, joten tarjosin Suomalaisena viisikymppistä. Vaihtorahaa ei oikeastaan ole, joten toinen vaihtoehto oli kymppi, joka oli mukana. Se kävi kuskille oikein hyvin ja hän toivotti meille iloisesti mukavaa päivää.

Muru oli hankkinut meille etukäteen opastetun ryhmän ja liput jonon ohi. Tässä ei oikeasti kannata säästää. Jo ennen kymmentä Vatikaaniin oli tajuton jono! Olisimme saaneet siinä vaiheessa jonottaa 1-2h sisään.

Opas jakoi meille radiot, josta kuuntelimme kierrosta. Pääsimme jonojen ohitse sisään ja esimerkiksi Vatikaanin museossa on niin monta huonetta, että opas on oikeastaan "pakollinen".

Kolmen-neljän tunnin kierros alkoimuseon pihalta, josta ihailimme Pietarinkirkon kupolia ja kuuntelimme paljon historiaa. Oppaalla oli myös suuri kartta, josta näimme paikan oikean suuruuden.

Ympäristö oli tuttu erilaisita elokuvista ja oli jotenkin todella hämmentävää yrittää ymmärtää, missä todella on.

Opas kiinnitti hienosti huomiomme myös yksityiskohtiin, jotka muuten olisi jäänyt näkemättä tai kuulematta.

Liikenne museossa on yksisuuntainen ja menee massan mukana. Kierrokset ovat hyvin pintapuolisia, vaikka luulisi tuossa ajassa ehtivän. Korostan edelleen paikan valtavuutta!

WC breikkejä oli yksi ja vesipulloa kannattaa pitää mukana. Meillä lämpötila reissussa oli noin +20c ja aika ajoin happi tuntui silti loppuvan. En suosittele tuollaista kierrosta lapsille, enkä vanhuksille.

Koko kierros ollaan aikalailla jaloillaan ja meidän ryhmässä olikin pari urheaa raskaana olevaa vatsansa kanssa. Eräs vanhempi rouva luovutti, kun kierroksesta oli käyty 3/4.

Museon jälkeen kävimme Sikstuksen kappelissa (jossa ei saanut kuvata, eikä puhua) ja jatkoimme matkaamme Pietarinkirkkoon.

Kun opastettu kierros loppui, alueelle sai jäädä vielä itse tutkimaan. Kävelimme Pietarinkirkon aukion läpi ja suuntasimme lounaalle.

Muru söi reissussa paljon pizzaa ja minä pastaa ja risottoa, sekä salaattia. Emme onnistuneet löytämään paikkaa, josta saisi gluteenitonta pizzaa, mutta pastaa löytyi. Esimerkiksi illalla söimme kivassa pikku paikassa nimeltä Zeus, jossa oli oikein hyvä gluteeniton carbonara.

Cokis ja viini maksoivat saman verran ja vesi tuli aina pullossa. Hassu juttu sinänsä, sillä Rooma on kovin ylpeä vedestään ja siitä, että kaupungilla on paljon lähteitä, mistä voi juoda.

Viini kaadettiin vapaalla kädellä ja sitä tosiaan tuli lasillinen :D

Lähes jokainen katto oli hyödynnetty jonkinlaiseksi puutarhaksi. Oli oliivipuita, ruusutarhoja, kukkia, mitä tahansa! Teiden varsilla kasvoi palmuja ja tiedättekö mitä?! Appelsiineja!

Sen kun vain nappasit puusta ja söit!

Jäätelöä oli uskomattomat valikoimat ja se oli mieletöntä! Laktoosiongelmaisten kannattaa muistaa laktoosinpilkkojat mukaan ;)

Aamupäivän jälkeen palasimme hotellillemme kattoterassille nauttimaan coctail hourista. Istuin tuossa päivittäin parisen tuntia, luin ja nautin. Hengitin vapaasti ja vedin keuhkoihini Italian ilmaa. Hymyilin typerästi ja tajusin, että tämä on elämää.

Illalla tosiaan kävimme vielä syömässä ja kaupungilla. Miten ihanaa olisikaan päästä sinne korjattuun ammeeseen hieromaan kipeitä jalkoja..!

Laskin kylvyn ja.. ei toimi :D

Kysyimme vielä hotelliin palatessamme, että onko homma ok ja oli se. Kaikki toimii ja on korjattu.

En enää jaksanut soittaa, vaan hihittelin sen toimivan Italialaiseen tapaan sí sí!  Tässä vaiheessa oli parempi ottaa suunta höyhensaaria ja palata asiaan seuraavana päivänä :)

1. Oi miten ihanalta näyttää ja kuulostaa.
    Me oltiin mieheni kanssa Roomassa vuonna 2009. Oltiin siellä maaliskuun viimeinen viikko, mikä oli näin suomalaiselle oikein hyvä. Oli lämmintä, mutta ei kuumaa. Jaksoi kävellä aamusta iltaan, ihastella ja ihmetellä. Kesä-heinäkuussa en kyllä suosittelisi lähtemään. ;)
    Oltiin viikko tuolloin Roomassa ja tuntuu että niin paljon jäi vielä näkemättä, täytyy ehdottomasti päästä Roomaan vielä joskus uudestaan. Mahtavia paikkoja ja oppaita todellakin kannattaa käyttää hyödyksi!

1. Kiitos Pia <3
      Reissu oli kyllä ihan mahtava! Muru tekee edelleen surutyötä ja valitti viimeksi tänä sateisena aamuna, että ikävä Italiaan on kova.. Toisaalta sataahan sielläkin :)

Viikko olisi kyllä se ihan minimi! Ja tuosta kesän kuumuudesta siellä opas "varoittelikin" että ei ihan paras saa +40c käydä Colosseumissa :D

2. Aah Rooma! ♥ Oon itekin käynyt ja sinne voisi matkustaa vaikka joka kevät uudelleen. Ja jätskistä mulla ei edes tullut ongelmia, vaikka en laktaasientsyymiä pitänytkään mukana :)
    • Life à la Annika •

1. Sanos muuta, nimimerkillä lentoja katsellessa :D

Minullekin tuli yllättävän vähän ongelmia jädestä, olin varustautunut paljon pahempaan :D