keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Askel kohti terveempää vatsaa.

Kirjoittelin muutama viikko sitten vatsavaivoista ja siitä, miten onnekas olinkaan päästessäni mukaan Blogiringin ja Doctagonin kamppikseen ja kuinka hienoa on päästä selvittelemään syitä moisille vaivoille. Jos et ole lukenut aikaisempaa postausta aiheesta, löydät sen TÄÄLTÄ.

Kävin tosiaan ensin lääkärissä ja yhdessä keskustelimme siitä, mikä ongelma on ja mitä sille voisi tehdä. Samalla minulta otettiin GastroPanel testi, johon riittikin vain yksi putkilo verta. Äärettömän helppo ja nopea toimenpiden tällaiselle neulakammoiselle :) Lisää infoa testistä voit käydä lukemassa Gastropanelin kotisivuilta.

Nopeaa oli myös näytteen analysointi, sillä itse näyte otettiin 19.5. Se on analysoitu 21.5. ja tulokset ovat postitettu minulle 22.5. 

Vaikka tulkinta olikin purettu tekstiksi paperille, minun ei tarvinnut jäädä yksin lääkärijargonin kanssa, vaan seuraava vaihe oli lääkärin tapaaminen. Täältä meiltä ei ole aina ongelmatonta lähteä Helsingin keskustaan, joten minulla oli mahdollisuus päästä kokeilemaan videovastaanottoa.


Aikalailla videopuheluneitsyenä tämä vähän jännitti. Olenhan minä sentään facetimeja soitellut esimerkiksi kummitytön kanssa, mutta nyt oli kyse ihan tietokonehommista. Sain aamulla sähköpostiini linkin ja klo 16.30 aikoihin klikkasin sitä. Toisessa päässä oli, kuin olikin lääkäri! Tämä saattaa kuulostaa oudolta, varsinkin jos olet diginatiivi ja luet tätä postausta, mutta itse olin aivan todella vaikuttunut palvelusta.


Kävimme tulokset läpi ja niistä selvisi, ettei minulla ole helikoa, eikä mahalaukun limakalvon surkastumista. Gastriinitaso oli sen sijaan matala ja se voi merkitä lisääntynyttä hapon eritystä. No vatsahaava minulla on ollutkin jo kerran, mutta ajattelin, että se on kertaluontoinen juttu. Selvisi myös, että pitkittynyt matala gastriinitaso voi todella aiheuttaa uudelleenkin vatsahaavaa yhdistettynä esimerkiksi stressiin.


Tämä ei kuitenkaan selitä suolisto-ongelmia. Lääkäri suosittelikin minulle vi-siblin kuuria ja kirjoitti siihen e-reseptin samalla. Lisäksi sovimme soittoajan kahden viikon kuluttua, jolloin käymme läpi tuntemuksia valmisteen käytöstä.

Jos tilanne on hyvä, jatkamme niin. Jos taas tilanne ei ole muuttunut, tehdään mahdollisesti kuvaus ylä- ja alakautta ja otetaan näytepalat. Minulle on kertaalleen tehty tuo videokuvaus suun kautta ja täytyy sanoa, etten ihan hirveästi odota sitä.. Itseasiassa pidin loistavana mahdollisuutena kivuttoman testin ottoa ennen tätä mahdollista tutkimusta.

Lääkärini piti kuitenkin tärkeänä asiana selvittää, mistä vatsa- ja suolistovaivani voisi johtua, sillä oireet ovat merkittäviä. Kun wc on tuttu paikka 2-10 kertaa päivässä, sen voisi kuvitella häiritsevän elämää. Kuulemma. Tavallaan se kuulosti hassulta, sillä minä olen niin tottunut tilanteeseen. Ja kieltämättä ajoittaiset rajut laihtumisetkaan eivät ole niin kivoja, miltä saattavat kuulostaa.

Jos nuo oireet kuulostavat tutuilta, kannattaa käydä lukemassa lisää vatsaongelmista ja niiden hoidoista TÄÄLTÄ.

Odotan kyllä innolla tuon valmisteen käyttöä, sillä olen saanut siitä todella paljon suosituksia. Lääkäri mainitsi, että saattaa tuntua hassulta, että tuollainen luontaistuote auttaisi, mutta toisaalta pystyyhän puhdas ruokavaliokin ihmeisiin!

Onko teissä vi-siblinin käyttäjiä, olisi mukava kuulla lisää kokemuksia siitä tai mahdollisesti jostain toisesta valmisteesta :)

Toivotaan, että pääsen taas askeleen lähemmäksi terveempää vatsaa ja suolistoa!


YHTEISTYÖSSÄ:

8 kommenttia:

  1. Onpa kiva kuulla, että lääkärikin voi suositella luontaistuotetta!

    VastaaPoista
  2. Hei jäikö mainitsemassa facetime puhelut jonkun muun ihanan kanssa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh :D Lasketaanko se facetimeksi, jos katsoo toisen korvaa :D

      Poista
  3. Mielenkiintoinen yhteistyö. Toivottavasti saatte sinut kuntoon pian!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta on aivan loistavaa, että kun yhteistöitä tehdään ja valitaan, niin juuri oikeat tyypit on niissä mukana :)
      Tällä kertaa minä ja mahani :D

      Poista
  4. Hyvä postaus! Mulla onkin vähän erilailla maha sekaisin kuin sulla. Kävin tänään vielä ottamassa lisää kokeita, on tosiaan aika selvittää mistä nämä ongelmat johtuvat.. Tsemppiä jatkoon ja aurinkoista kesää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Mä olenkin mielenkiinnolla seurannut myös sinun postauksia aiheesta, toivottavasti myös sinut saadaan kuntoon <3

      Poista

Kiitos kivasta viestistä ♥