perjantai 26. kesäkuuta 2015

Positiivinen elämä.

Olen useasti kertonut olevani aamuihminen ja aikalailla jokainen aamuni alkaa identtisesti. Väsytti tai ei, otan puhelimen käteen ja klikkaan sähköpostin auki. Tiedän, että siellä odottaa Positiivareiden ajatusten aamiainen ja uusi näkökulma tähänkin päivään.

Nyt moni ajattelee, että niin, niitä kliseitä ja kaikenmaailman voimalauseita, joita seinään teippaillaan. Nimenomaan, juuri niitä. Vaikka toisten korviin ne saattavat olla sanahelinää, minulle ne tuovat energiaa.


Tutustuin suurinpiirtein viisi vuotta sitten erääseen ihmiseen, joka on opettanut minulle paljon. Hän laittoi perusnegatiivisen Suomalaisen ajatusmaailman uusiksi ja sai "mitä jos" ja "odota vaan" mietinnät muuttumaan mahdollisuuksiksi ja hyvän näkemiseen kaikessa.

Otetaan esimerkiksi tämä sää. Onpa kiva kesä.. Sadetta ja kaikkea. Miten olisi: tänäänkään ei tarvinnut kastella kasvimaata ja onpas raikas ilma ja vehreä luonto.

Uskon myös, että kaikki tapahtuu syystä ja niille tapahtumille löytyy myöhemmin selitys. Vaikka pää painaisi tuhat kiloa risupuskassa, yritän laittaa kypärän päähän ja uskoa parempiin aikoihin. Ja tiedättekö mitä? Minua se ainakin auttaa. 

Auttaa muuten myös se, että kaiken onnen tai surun keskellä yritän muistuttaa itselleni ottamaan kiinni juuri tästä tunteesta, tästä hetkestä ja muistaa sen kun seuraavan kerran väsähdän. Asiat voi olla huonomminkin, paremminkin.


Negatiivinen ajattelu vie vaan niin paljon energiaa. Miksi tuhlata sitä siihen, kun samalla määrällä voi saada aikaan valtavasti hyvää?

Omaan positiivisuuteeni, sekä stressinhallintaan vaikuttaa myös ympäristö. Kun esimerkiksi koti on siisti, siellä viihtyy ja olotila on seesteinen. En kuuntele juuri koskaan aggressiivista musiikkia, sillä tiedän miten se minuun vaikuttaa. Teen pääasiassa asioita, jotka saavat minut hyvälle tuulelle.

Oma aika ja hiljaisuus ovat myös omia stressinhallintakeinojani. Lapsena lainasin kirjastosta äänikirjoja ja sulkeuduin omaan huoneeseeni värittämään ja kuuntelemaan. Tänään teen sitä hiljaisuudessa. Olen myös huomannut, että taustamelu katoaa, kun keskittyy johonkin aivottomaan oikein kovasti.


Ajatukseni oikein virtaavat juoksulenkillä, mutta nyt kun yritän ajatella, mitä mielessä on ollut värittäessä, tulee vain tyhjää vastaan. Ihana keino nollata, niinkuin joogakin!

Positiivareilta on ilmestynyt avainlipputunnuksenkin saanut Aikuisten värityskirja, josta löytyy esimerkiksi mandala-kuvioita. Mandala on ympyrän muotoon tehty kuvio, joka kuvaa kosmosta symbolisesti tai metafyysisesti, yleisimmin sitä käytetään meditaation tukena (wikipedia).

Muutoin aikusten värityskirja muistuttaa lasten vastaavaa, mutta on täynnä erilaisia, tarkkoja yksityiskohtia. Värittämisessä on todettu olevan stressiä lievittäviä elementtejä, kuten tietty päämäärättömyys ja hitaus.

Aikuisten värityskirjoja löytyy kuvina, mutta myös huoneentauluina sellaisille, kuin minä. DIY omat juttusi :)

Toivoisin, että kertoisit minulle oman avaimesi positiivisuuteesi tai sen, miksi et pysty aina ajattelemaan positiivisesti. Entä mikä on paras stressinhallintakeinosi? Kaikkien vastanneiden kesken arvon kaksi Aikuisten värityskirjaa, toisen kuvilla ja toisen teksteillä. Kerro myös kommentissasi, kumman toivoisit palkinnoksi, mikäli voitto osuu kohdalle :)

Oikein paljon arvontaonnea ja iloa viikonloppuunne! Jätetään  superpaljon vinkkejä ja ideoita, autetaan toinen toistamme :) 

Arvonta päättyy to 2.7.2015 mutta energiaa saa ammentaa sen jälkeenkin.




YHTEISTYÖSSÄ:

28 kommenttia:

  1. Olipa ajatuksia avartava teksti! :) joskus kun itsellä tuntuu kasaantuvan liikaa huolia päähän, puhallan saippuakuplia. Ne kun puhaltaa ja näkee liitelevän tai poksahtavan pois, tuntuu että niin tekee osa murheistakin. :) Aivan ihana tuo värityskirja! Haluaisin kuvallisen mikäli arpaonni suosii! (iina.e@hotmail.com)

    VastaaPoista
  2. Paras stressinhallintamuotoni on liikunta,hyvä ruoka ja lepo. Pirteän musiikin kuuntelu ja läheisten seura. Joskus maiseman vaihdos auttaa parhaiten eli pieni reissu tai retki jonnekin. Toivoisin värityskirjan kuvilla. Olisi hauska testata toimiiko tämä oikeasti stressin hallintaan minulla. :) saya_04@hotmail.com

    VastaaPoista
  3. Kiitollisuus on avaimeni positiivisuuteen. Stressinhallinnassa mulle on ollut apuna jo vuosia jatkunut yksinkertaistaminen: vähemmän tavaraa, vähemmän kaaosta.

    Jos voitan, haluaisin värityskirjan teksteillä.

    Emma S

    VastaaPoista
  4. Aamen!
    Mun positiivisen ajattelun kulmakivi on kiitollisuus siitä, mitä elämässä on nyt, on ollut, on oleva :) Aina löytyy kiittämistä! Ja kiitollisuus aiheuttaa positiivisen noidankehän. Sanonta "Happiness is a way of life" on niin totta...
    Jos arpaonni suosii, teksteillä varustettu kirja olisi valintani :)
    Iloa päivääsi!

    VastaaPoista
  5. Ihanan rauhaisa postaus heti aamuun <3 Minun oma unohda-murheet-tyhjennä-pääsi juttu on ompelu. Koneen huristaessa ei juuri muuta ehdi ajatella. Tuloksena aina jotain kivaa, joka saa hyvälle tuulelle. Suupielet nousee väkisinkin. Myös pelkkä kankaiden hipeltäminen saa uppoutumaan ihan toiseen maailmaan. Toinen ehdoton stressinpoistaja on kirpputoreilla kiertely. Siinä uppoutuu aivan omaan kosmokseen, ei näe eikä kuule muuta. Katse kiertelee ja etsii löytöjä. Vaikkei niitä aina tulekaan vastaan, niin sai hetken olla ihan jossain muualla...omassa maailmassaan. Rauhaisaa ja stressitöntä perjantaita kaikille <3 Jos onni on suotuisa, minulle käy kumpi vain värityskirjoista. Puuvärit on jo teroitettu valmiiksi :)

    VastaaPoista
  6. Usko tai älä, mutta minä rentoudun neulomalla pitsineulesukkia! mitä monimutkaisempi kuvío, sitä enemmän joutuu keskittymään silmukoiden laskemiseen ja stressi häviää kuin itsestään. Henkisesti kuormittava ala ja työn puolesta jatkuva sosiaalinen kanssakäyminen vaatii vastapainokseen hiljaisuutta ja yksinäisyyttä tai edes oman "kuplan". Lapsiperheessä sen hiljaisuuden ja yksinäisyydenkin kanssa on usein vähän niin ja näin, mutta värittäminen ja neulominen auttaa oman kuplan rakentamisessa ja hetken akkuja ladattuaan sitä jaksaa taas toimia.

    Rakastan mandaloita, mutta vierastan lässynläätä, joten jos sattuisin voittamaan arvonnassa, haluaisin värityskirjaani mieluusti ilman tekstejä. ;)

    VastaaPoista
  7. Olipas piristävä teksti. Itse sitä liiankin usein kääntyy huomaamattaan negatiivisuuteen, eli siinä on paljon vielä työstettävää..mutta mulle kelpaisi aikuistem värityskirja😊

    VastaaPoista
  8. Lasi on aina puoliksi täysi. Perheesi onni on sinusta kiinni <3
    Ei kahta ilman kolmatta, Usko ja toivo tarvitsee myös rakkauden ollakseen kokonainen. Omalla energiallasi voit parantaa maailmaa.
    Sinun hymy saattaa olla jollekin ihmiselle päivän anoa hymy. Anna mahdollisuus.
    Jos lähdet lapsisi kanssa huhtikuun sateessa viemään lasta kumppareissa ja shortseissa juna-asemalle, ajattele että auto EI hajoa ettekä joudu pulaan - ja jos hajoaa, se mietitään sitten uudelleen. Plan B:tä ei aina tarvitse olla valmiina. Et voi koskaan tiedä, mikä hetki olisi se viimeinen.

    Jos olisin eilen jäänyt auton alle töistä ajaessani kotiin, olisit voinut miettiä että viimeinen asia minkä minusta muistat oli se kuinka vedet silmissä nauroimme yhteiselle hullulle huumorille! Sen toivoisin että minusta jäisi mieleen. Nauru ja elämänilo - ja halu.

    VastaaPoista
  9. yritän jatkuvasti opetella näkemään asiat positiivisessa valossa, mutta vaikeaa se on. stressiin auttaa neulominen, asioiden hyväksyminen ja antaa itselleen aikaa myös niihin negatiivisiin tunteisiin. Toivoisin tuota tekstikirjaa

    VastaaPoista
  10. Minä pyrin aina löytämään joka päivästä jotain postiivista, toki nyt kesälomalla se on helppoa, kun joka päivä on kuitenkin lomalla oli sää sitten millainen tahansa:) Stressiin auttaa parhaiten ns. mielenmaisemat eli maisemat, joissa tunnen rauhoittuvani pelkästään maisemaa katsomalla. Minulla on kaksi mielenmaisema, toinen on Lapin tunturimaisema, jota pääsen ihailemaan valitettavan harvoin vain muutaman kerran vuodessa, kohta on tosin edessä kesän kohokohta reissu Kilpisjärvelle, johon rakastuin viime vuonna. Toinen mielenmaisema on onneksi vähän helpompi sillä siihen riittää meri ja merenrantakaupungissa asuvalle sitä onneksi löytyy. Onneksi stressiin auttaa jo ihan luonnossa liikkuminen, sillä aina ei ole aikaa mielenmaisemiin lähteä. Jos voitan, niin mieluummin kirja pelkillä kuvilla, kiitos:)

    VastaaPoista
  11. Joskus positiivisuutta täytyy ihan harjoitella ja tietoisesti asettaa itsensä sellaiselle vaihteelle. Päivän päätteeksi kysyn isommalta muksulta ja mieheltäni, että mikä on ollut parasta päivässä. Joskus toiselta kysyminen asettaa omat ajatukset uuteen perspektiiviin. Stressiä saa purettua ulkoilemalla ja olemalla lasten kanssa. Koiralenkit viikonloppuaamuisin ovat täynnä rauhaa. Jos voitan, niin kirja ilman tektiä olisi ihana. hanna.aaltio(a)gmail.com

    VastaaPoista
  12. Mulle on osunut kohdalle niin paljon kuraa et eihän tätä jaksais jos ei ajattelisi kaikesta vaan hyvää. Ja miksi murehtia asioita joihin ei voi itse vaikuttaa? Kuvallisen haluaisin voittaa :)

    VastaaPoista
  13. En murehdi asioita vaan siirryn seuraavaan =) Stressiin auttaa itsellä nukkuminen.

    VastaaPoista
  14. Kun on liikaa stressiä ja ajateltavaa niin kaivan esiin askartelu tavarat ja tämä onkin mun oma "terapia" hetkeni jolloin saan olla itsekseni ja nollattua kaikki.

    näistä hetkistä nautin :)
    Askartelu kirjaan olisikin kiva tutustua.
    Jos arpaonni osuisi kohdalle niin valitsisin kuvakirjan.
    justi@netti.fi

    VastaaPoista
  15. Stressinhallintakeinot on vielä hieman hakusessa ja vaikea pysähtyä hetkeen tekemättä ja ajattelematta mitään. Josko se tämän kirjan avulla onnistuisi. Jos voittaisin, niin mieluusti teksteillä olevan kirjan ottaisin. :) koskiranta.piia@gmail.com

    VastaaPoista
  16. Minä olen päättänyt, että en elä enää "sitteku elämää". Onni ja elämän paras aika on tässä ja nyt. Haluaisin tekstillisen värityskirjan 😊 T.Annika

    VastaaPoista
  17. Mä saan positiivisuutta uskosta, rukouksesta, eläimistä ja luonnosta. Välillä myös musta huumori auttaa kääntämään hankalat asiat paremmiksi.
    Kuvallisen haluaisin, mikäli voitto osuu kohdalle. Kiva postaus!
    t. Nelliina
    nelliina @ yahoo.com (välilyönnit pois)

    VastaaPoista
  18. Minä taidan kuulua niihin ihmisiin, jotka ajattelevat luonnostaan positiivisesti. En jaksa stressata turhista asioista, vaan mikäli voin vaikuttaa ongelmiin, teen niille jotain. Jos taan en voi vaikuttaa, niin miksi stressata. :) Rentoudun useimmiten hyvän kirjan, elokuvan tai sarjan parissa, mutta myös lenkkeily tai ylipäätään ulkoilu tyhjentää mielen ja antaa tilaa ajatuksille. Silloin tällöin teen päähänpistona 1000-palan palapelejä tai soitan kitaraa ja laulan. Myös blogin pitäminen ja valokuvaus ovat eräänlaisia henkireikiä tällä hetkellä.

    En osallistu arvontaan, sillä omistan jo yhden aikuisten värityskirjan, joka riittää varmaan viideksi vuodeksi. :D Väritys on todellakin koukuttavaa ja rentouttavaa, joten suosittelen ehdottomasti! Voit lukea omastani täältä: http://avekatriina.blogspot.fi/2015/05/stressinpoistoa-parhaimmillaan.html

    VastaaPoista
  19. Ulkoilu ja liikunta piristää päivän kuin päivän, tai joskus salaa syöty suklaapatukkakin ;) Mikäli arpaonni suosii, haluaisin kuvallisen värityskirjan. (karoliina.grootila@gmail.com)

    VastaaPoista
  20. Ihana teksti! Posiitivinen ajattelu, kuinka vaikeaa se onkaan välillä! Apuna yritän käyttää tietoista suhteellistamista ja katsoa ongelmiani ikään kuin ulkoapäin. Miltä ongelmani näyttävät isommassa mittakaavassa? Millä oikeasti on merkitystä? Joskus myös yritän ajatella, että hengähdä, pian asiat jo näyttäytyvät paremmin.

    Olisipa ihanaa saada tuo värityskirja, juuri vasta kuulin että tuollaisia on aikuisillekin! Kuinka mieletön ajatus!! Teen töitä puhelimessa, joten samalla tuollainen värittely voisi olla aika kivaa :) Ja kuvallinen olisi ihan mun juttuni.

    satunu3@gmail.com

    VastaaPoista
  21. Oon juuri niitä ihmisiä jotka stressaa kaikesta, koko ajan ja ihan turhaan...
    Stressiä on nyt helpottanut se että tiedostan stressaavani. Kerran miehelle mikä stressaa ja miksi, ja pysähdyn tekemään jotain mukavaa. Parisuhdekin on parantunut kun osaan nykyään pysähtyä miettimään kuinka paljon toistakin sattuu kun keskityn vain omaan pahaan oloon.
    Lopetin bussilla kulkemisen töihin. Kuulokkeet korviin ja spotifystä ihan mitä vain on tullakseen ja kävelen töihin. Tutulla matkalla voi keskittyä naapureiden kukkaloistoon ja siihen kujinka hyvin askelen musiikin tahtiin :)

    Toiveissa ehkä tuo kuvallinen versio, nissa_nerida@hotmail.com

    VastaaPoista
  22. Olen ollut nuorena kova stressaaja ja vieläkin välillä tulee kausia, jolloin stressaan enemmän. Stressiä olen pyrkinyt hallitsemaan liikunnan avulla. Lisäksi kävely rauhoittavassa metsässä saa ajatukseni selkiintymään ja huomaan, että olen stressannut ihan turhasta. Myös piirtely ja käsityöt auttavat, kun stressiä meinaa pukkaa.

    Tuo aikuisten värityskirja olisi aivan ihana! Sopii juuri sadepäiviin tai päiväkahvihetkiin terassille. tuulia.turunen@gmail.com

    VastaaPoista
  23. Perhe tuo positiivisuutta, ja raskaimmillaan myös vie sitä. :) <3
    Jos voitto osuu kohdalle, niin ottaisin värityskirjan kuvilla. Se on ollutkin ostoslistalla hetken.
    - *Iina*

    VastaaPoista
  24. Tämä on ihana arvonta! Parasta stressinhallintaa on omalla kohdallani hiljaisuus, käsityöt ja liikunta. Akut latautuvat silloin, kun saan hiljaisuudessa virkata, yleensä illalla kun muut nukkuvat, se on niin rentouttavaa :) Musiikki toimii myös oikein hyvin, ja varsinkin tanssiminen musiikin tahdissa!
    Olen luonteeltani optimisti ja positiivinen, sellainen että löydän huonoistakin asioista ne hyvät. En tykkää lukea edes Iltalehdistä huonoja uutisia, hyvin harvoin teen niin. Ihminen on juuri niin positiivinen, kuin millaiseksi hän mielensä virittää :) Jos voitan, niin valitsen värityskirjan tekstillä.

    VastaaPoista
  25. Olen kova murehtimaan, ja asiat jäävät pyörimään päähän. Olen huomannut, että muiden ihmisten seura ja ajatusten jakaminen helpottavat, vaikka tarvitsen paljon myös omaa aikaa. Yritän aina iloita pienistä asioista. Kuvallista värityskirjaa toivoisin.
    eeva22@hotmail.com

    VastaaPoista
  26. Ei kannata murehtia asioita etukäteen ja pitää keskittyä käsillä olevaan hetkeen/tekemiseen, ei menneisyyttä eikä tulevaisuutta, ainakaan liikaa.
    Kuvilla kiitos!
    -minttu47-
    minttu47@gmail.com

    VastaaPoista
  27. Stressinhallintakeinoista paras on kaikenlainen käsillä tekeminen; leipominen, kutominen, tuunaus.... mitä vaan kunhan siihen liittyy jonkinlainen luova elementti. Kun tekemistä on paljon ja aikaa vähän, niin silloin minulla toimii kunnollinen aikataulutus.
    Tekstillinen värityskirja kiinnostaisi.
    teija(dot)lento(at)elisanet(dot)fi

    VastaaPoista
  28. Positiivisuus on minun mielestäni semmoinen ominaisuus, joka tulee positiivisilta ihmisiltä aika luonnostaan. Pessimisteille pätee sama toisinpäin. Onneksi positiivisuutta voi kuitenkin harjoitella! Tuo blogikirjoituksessasi vilahtava motto ''when it rains..'' on minullekin hyvin läheinen ja yritän sen avulla muistaa olla positiivinen tilanteissa, joissa sitä tarvitaan. Oma positiivisuus on kasvanut sen myötä, kun jaksaa tsempata toisia ajattelemaan positiivisemmin. Esimerkiksi viimeksi eilen mies harmitteli töistä tultuaan erästä pieleen mennyttä työhommaa ja minä yritin etsiä siitäkin tilanteesta positiivista :)

    Stressinhallintakeinoni ovat sen sijaan olemattomat ja olen joutunut tänä keväänä etsimään itselleni oikeasti toimivan keinon: minulle se tarkoittaa hiljaiseen ja pimeähköön huoneeseen sulkeutumista, kuulokkeet korville ja puhelimesta meditaatioharjoitus päälle. Lisäksi kuuntelen stressaavina aikoina Relax Melodies-sovelluksen äänimaailmoja :)

    Voiton osuessa kohdalle haluaisin tuon kuvapainotteisen värityskirjan.

    ansamaria33(a)gmail.com

    VastaaPoista

Kiitos kivasta viestistä ♥