maanantai 13. heinäkuuta 2015

Lapsiperheen Fiskars.

Heipsan! Lupasinkin eilen, että saatte tänään vähän vinkkiä lapsiperheen kesätekemisistä ja kuten osa varmaankin instan avulla on arvannut, kohteena Fiskarsin ruukki.

Kävin viime vuonna, joulun alla pikaisella vierailulla Fiskarissa, Visit Southcoast Finlandin ja Lumomatkailun järjestämällä kierroksella (postaus täällä) ja kertakaikkiaan rakastuin tuohon piskuiseen kylään.

Parin tunnin pyörähdys, joulukuisessa kylässä, aikaan kun aurinko laski huurteisen joenuoman taakse, sai janoamaan lisää. Onnekseni pääsimmekin nyt tutustumaan Fiskarsiin paremmin perheen kesken.

Fiskarin kylä (ruotsiksi Fiskars) sijaitsee Raaseporin kaupungissa, läntisellä Uudellamaalla. Varsinkin kesäisin Fiskars on suosittu matkailukohde ja siellä järjestetäänkin paljon erilaisia tapahtumia, esimerkiksi antiikkimarkkinat.

Alueella on mm. paljon erilaisia taiteilijoita ja käsityöläisiä, pieniä putiikkeja, kahviloita, museoita ja majoitusta. Kylän kotisivuille pääset tästä lukemaan tarkempia tietoja.

Fiskarsiin kulkee kesäisin myös bussikuljetus Helsingistä, mikäli omalla autolla ei ole mahdollisuutta tai halua matkustella. Aikataulut ja lisätiedot löytyy kotisivuilta.

Matkasimme ihanan Raaseporin ja Karjaan keskustan läpi, Mustion linnan ohi ja saavuimme perille yhdeksitoista. Kylä heräilee jo aikaisemminkin, mutta pääasiallisesti kaikki aukeaa klo 11.

Pysäköimme auton aikalailla keskellä kylää sijaitsevalle torin parkkipaikalle ja lapset juoksivat suoraan leikkipuistoon. Tuo leikkipuisto on todella suosittu ja jo pelkästään sen vuoksi perheet matkustavat Fiskarsiin päiväretkelle.

Puiston reunamilta löytyy pöytiä ja penkkejä esimerkiksi eväiden syömiseen, mutta me suuntasimme puolen päivän aikaan Café Antiqueen lounaalle.

Olin etukäteen yhteydessä meidän erikoisruokavalioden ja allergioiden puitteissa ja täytyy sanoa, että kaikki meni oikein hyvin. Itseasiassa keittiöstä tultiin vielä erikseen varmistamaan, että menihän kaikki oikein :)

Söimme runsaan keittolounaan, johon kuului itsetehtyä tuoretta sämpylää (minulle oli gluteenitonta erikseen) ja jälkkärikahvit. Lapsille oli vielä jäätelö. Lämpimän ruoan söimme sisällä, mutta kahvittelemaan siirryimme ulos.

Ulkona oli myös mahdollista ostaa juuri paistettuja blinejä lisukkeineen.

Lounaan jälkeen suuntasimme kävellen yläruukille museoihin. Matkan varrella oli vain niin paljon ihania pieniä putiikkeja ja yksityiskohtia, että hieman myöhästyimme aikataulusta. Onneksi amanuenssi odotti meitä kärsivällisesti :)

Torin laidalla sijaitsevasta infopisteestä voi myös vuokrata aikuisten ja lasten kick bikeja, jos haluaa liikkua laajemmin. Meillä lapset halusivat suunnistaa karttojen kanssa kävellen ja sehän sopi loistavasti ruoan sulatteluun.

Pysähdyimme tosiaan matkalla yläruukkiin useissa pienissä putiikeissa, kuten maailmankauppa kirahvissa, Leanikassa, Olkikaupassa, Second Chancessa, Desicossa ja Gardenshop Tahvosilla noin  muutaman mainitakseni.

Joulua jo ajatellen, bongasin tuon olkikaupan, jossa myytiinkin huikeita käsintehtyjä himmeleitä! Sieltä on myös mahdollista tilata himmeleitä tilaustyönä jokaiseen kotiin sopiviksi. Samalla huomasin, että nuo herkät tekeleet sopivat hienosti myös vaikka kesäkotiinkin :)

Ja jos haluatte tehdä himmelin ihan itse, voitte hankkia oljet tuolta (tosi edullisesti) tai osallistua esim Helsingissä järjestettäville kursseille.

Kun saavuimme yläruukille Fiskarsin museoon, pääsimme aittaan kuuntelemaan hölmöläissatuja. Lapsille tarjoiltiin keksiä ja mehua, meille aikuisille kahvia. Tuvan hämärässä oli ihana tunnelma ja lapset kuuntelivat satuja kiinnostuneina.

Satujen jälkeen siirryimme viereiseen tilaan, missä lapset saivat valaa itselleen tinasotilaita ja tutustua lelujen itsetekemiseen. Minusta on tärkeää, että lapset oppivat käsillä tekemisen taidon ja ymmärtävät, että kaikkia tavaroita ei vain voi tai tarvitse ostaa ikeasta.

Molemmat isot olivat todella innoissaan valamisesta! Saimme myös kuulla, miten aikoinaan valettiin esimerkiksi valurautapatoja.

Itse museon päärakennuksessa lapset pääsivät tutkimaan aikakonetta ja minä kävin museoputiikissa tekemässä itselleni aivan ihanan matkamuistokorun.

Kävimme vielä kauppaleikeissä (josta bongasin muuten ihan samanlaisen vaa'an, kuin omassa keittiössäni :). Tuossa vaiheessa sade yllätti meidät ja Pienin alkoi pikkuhiljaa väsähtämään. Suosittelenkin ottamaan vielä tuollaiselle kolmi-nelivuotiaalle rattaat mukaan reissuun, mikäli mahdollista.

Meillä ei enää matkiksia ole, joten suuntasimme kauppaleikkien jälkeen pikkuhiljaa desicon kynttiläpajan ja puutarhamyymälän kautta autolle. Paljon olisi ollut vielä näkemistä, kuten esimerkiksi puulajipolun tutkiminen, skeittiparkki, sekä lasinpuhallus.

Samoin mietimme Murun kanssa, että tuonne olisi upeaa palata vielä ajan kanssa ihan kahdestaan. Kuulas syyspäivä olisi väriloistossaan todennäköisesti juuri nappi valinta.

Jos ette ole vielä Fiskarsissa käyneet, nyt kannattaa suunnata sinne kesäreissulle. Tänä vuonna, kun nämä säätkään ei oikein kuumuudellaan helli, voi päivän viettää sisätiloissa näinkin. Ja jos ei sada, suosittelen ottamaan piknik-korin ja viltin mukaan leikkipuiston reunamille.

(postaus toteutettu yhdessä Fiskarsinfon kanssa)

1. Oi, olipas kiinnostava postaus! Minulla aikoi juuri kesäloma. Tuli aivan sellainen olo että pitäisi ottaa Fiskars lomakohteiden listalle...

1. Kiva kuulla, kiitos :)
      Tervemenoa sinne ja ihanaa lomaa!