maanantai 7. syyskuuta 2015

Kehonpainoharjoittelu.

Kehonpainoharjoittelu, eli bodyweight training on vuoden 2015 kuumin fitness trendi. Kiemurtelulta näyttävä konttaaminen, kevyt etukyykky ja maassa makaaminen vatsan staattisella pidolla kuulostavat vähintääkin epäilyttäviltä ja ennenkaikkea super iiseiltä. Näillä kolmella liikkeellä alkoi JM-Sykkeen järjestämä starttikurssi Helsingin Malmilla sijaitsevalla Personal Trainer Studiolla.

En ihan hetkeen muista, että olisin ollut noin rikki tunnin treenin jälkeen. Aluksi vietimme aikaa syväkyykyssä lämmitellen, sitten harjoittelimme kolmea liikettä ja lopuksi noin kymmenen minuuttia koostui itse pattereista. Piti ihan keskittyä, että pääsi tunnin jälkeen portaat alas tärisevin jaloin ja autolle asti.

(kuva: jm-syke)

Jos katsotaan kulunutta vuotta, se on mennyt urheilujen suhteen aivan harakoille. Vatsalihaksista on tulleet ujot ja salilla on käyty lähinnä katsomassa laitteita. Ei vaan ole ollut intoa, ei paloa. Toisaalta alkuvuosi, kevät ja kesä on mennyt myös muutossa, kodin laittamisessa ja pihahommissa. Ja miksi sitä väkisin lähtisi rimpuilemaan, se ei taida palvella kenenkään etua.

Liikkuminen on kyllä sellainen, että se ruokkii itseään. Treenin jälkeinen euforia on helppo muistaa ja siihen pyrkii mielellään. Yhtä helppo on jäädä sohvalle suklaan kanssa, miksen minä kuin muutkin. Aloitan huomenna tai maanantaina.

Kun minulta kysyttiin halukkuutta yhteistyöhön JM-Sykkeen kanssa ja kokeilemaan kehonpainoharjoittelua, oli helppo vastata kyllä. Hei joskus näköjään ne tulee hakemaan sieltä kotisohvaltakin :D Samaan syssyyn lähdin kokeilemaan fit linen -tuotteita (omasta pussista) ja tämä combo onkin saanut minut niinsanotusti takaisin peliin.

Kehonpainoharjoittelu on siis treenaamista käyttäen oman kehon painoa vastuksena. Siinä, missä voimaharjoittelussa vaikeutta ja vastusta lisätään nostamalla käytettyjen painojen määrää, kehonpainoharjoittelussa vastusta lisätään vaikeuttamalla suoritettavaa liikettä.

Itse harjoittelu koostuu erilaisista liikkeistä, jotka tähtäävät esimerkiksi käsilläseisontapunnerruksiin. Jokainen liike on pilkottu vielä pienempiin ja seuraavaa pääsee kokeilemaan vasta kun tekniikka on kunnossa, voima riittää ja kehon liikkuvuus antaa periksi. Se liikkuvuus on tässä avainasemassa.

Kehonpainoharjoittelulla on todettu olevan myös merkittäviä hyötyjä esimerkiksi urheiluvammoista toipumisessa.

Itselläni on nyt takana peruskurssin kaksi tuntia ja koko homma tuntuu tosi hyvältä! Treenaaminen pienessä ryhmässä, kuitenkin henkilökohtaisella ohjauksella on mahtavaa verrattuna isoihin ryhmiin. Kuitenkin mukana on ryhmän paine ja yhteenkuuluvuus.

Blogissa pääsette seuraamaan tätä treenimuotoa ja omaa matkaani sen parissa. Onko kehonpainoharjoittelu jo tuttu juttu?



(yhteistyössä jm-syke)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kivasta viestistä ♥