maanantai 14. joulukuuta 2015

When in Dubai.

Terveisiä Dubaista, olihan hankalaa palata arkeen. Ilma reissussa oli lämmin, muttei kuuma, siellähän on tällä hetkellä talvi. Voisin kuvailla sitä Suomen kesäksi hyvänä päivänä. Ei siis sada ja teepaidalla pärjää, mutta kuuma ei ole..

Meillä oli molempiin suuntiin yölennot. Ke-to yönä saavuimme Dubaihin ja pääsimme hotellille nukkumaan paikallista aikaa viiden huitteilla aamusta. Olo oli hieman kuten madafakin darrassa: tiistain ja sunnuntain välisen yönä, kello on kuusi ja kotiin en löydä.. Jäimme varmasti väsymyksemme ja hihitysten ansiosta henkilökunnan muistiin, puhumattakaan loikkakilpailuistamme hotellin käytävillä.

Alunperin ajatus oli, että yövymme muutaman tunnin lentokenttähotellissa, mutta onneksi päätimme kuitenkin matkustaa suoraan perille asti. Heräsimme to aamuna paikallista aikaa (+2h) noin kymmenen jälkeen ja kipitimme aamiaiselle ehkä 11.30. Onneksi sitä sai 12 saakka.

Päätimme lähteä tutustumaan rantaan, josta jatkoimme Dubai Mallille muutamiksi tunneiksi. Siitä vielä Outlet Mallille ja takaisin olimme hotellilla ehkä ilta yhdeltätoista. Dubaissa kaupat ovat avoinna 24-01 saakka. Kävimme yösyömässä Cheesecake Factoryssa ja painuimme unille.

Toisen päivän suunnitelmiin kuului aurinko ja ranta. Heti aamiaisen jälkeen päätimme ottaa vesijetit alle puoleksi tunniksi. Itsehän en ollut koskaan kyseistä vehjettä ohjastanut, mutta eipä sitä kukaan varsinaisesti kyllä kysynyt.

Suolainen merivesi sai ihan uuden merkityksen, kun 36 solmun tuntivauhtia pärskäyttää huvijahdin peräaaltoihin. Voin kertoa, että pikkasen silmät kirveli. Vesi valuu varmaan edelleen. Uikkareihin ja ihoon jäi valkoinen kerros, niin suolaista se oli!

Palasimme hotellille suihkuun ja lähdimme odottamaan kyytiä Desert Safarille. Löysimme netistä super edullisen safarin, joka kustansi ainoastaan 125 AED, normaalisti kuin niiden hinta on triplakin. Kyydin piti saapua hotellille kolmelta, mutta neljän jälkeen lopetimme odottamisen. Viideltä puhelimeni soi ja kuljettaja oli odottamassa meitä.

Jumeirah Beachilla ja Palmilla on usein kovat ruuhkat ja siksipä tämäkin oli myöhässä. Koska kuljettaja kuitenkin saapui, lähdimme viettämään iltaa aavikolle. Noin tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme aavikolle ja vaihdoimme autoa. Seuraavana olikin vuorossa Dune Bashing, eli dyynisurffausta maasturilla. Aamuisen jettiajelun jälkeen tämä oli vähintäänkin yhtä vauhdikas kokemus.

Kun dyynit oli nähty (ihan liian lyhyt!), oli vuorossa kameliratsastusta. Vaikka senkään kokemuksen kesto ei päätä huimannut, voin sanoa, että sekin on tullut tässä elämässä tehtyä. Kameliratsastus oli pelottavaa ja jännittävää. Voisin kuvitella, että hevosen kyydissä on samanmoista!

Seuraavaksi siirryimme aidatulle alueelle, jossa söimme buffasta arabialaista ja intialaista ruokaa. Ruoan aikana seurasimme napatanssia, tulennielentää, sekä ladyboyn valomekkotanssia. Sanotaanko, että jokainen näistä oli ehdottomasti kokemus..

Hotellille pääsimme takaisin yhdentoista aikoihin. Sen verran väsy painoi, ettemme enää lähteneet Dubai Mallille katsomaan vesi- ja valoshowta, sen sijaan kävelimme hetken rannalla ja kävimme nauttimassa jälkiruuaksi jäätelöt.

Lauantai olikin viimeinen kokonainen päivä reissussa. Aamupalan jälkeen pakkasimme tavarat ja checkasimme itsemme ulos. Suuntasimme hotellin  uima-altaalle nauttimaan viimeisen päivän auringosta.

Ehkä kolmen aikaan lähdimme suihkuun ja saunaan, nauratti vähän, että piti lähteä Dubaihin saakka saunomaan :D Tuli taas todistettua, että eivät ne osaa lämmittää saunaa Italiassa, ei Pariisissa, eikä varsinkaan Dubaissa.

Otimme metron lentokentälle ja veimme laukut sinne säilytykseen. Meillä oli jo aiemmin ollut suunnitelmissa lähteä käymään Festival Cityssä, jossa myös jo perinteiseksi käyntikohteeksi muodostunut Hard Rock Cafe sijaitsee. Tuo Festival City sijaitsee ihan lentokentän lähellä.

Loppuillan vietimmekin syömässä ja viimeisessä ostoskeskuksessa. Kentälle palasimme ehkä puolen yön aikaan ja yhdeltä avautuikin check in. Paluulento lähti neljältä aamuyöstä ja aikalailla koko lennon sitä torkkuikin.

Olen vain tottunut nukkumaan niin hyvin, että sain kamalan jetlagin, johon auttoi kahdet muutaman tunnin päiväunet, fitline, ämpärit kahvia ja kymmenen tunnin yöunet. Tänään sitä onkin ollut jo elävien kirjoissa oikein hyvin.

Mitä Dubaista jäi sitten käteen? Turvallisuus ja siisteys. Toisaalta naisen arvostaminen, vaikka asema ei olekaan kovin hyvä. Palvelualttius ja henkiökunnan määrä, siellä kuulkaa tiedetään, miten ihminen työllistetään.

Äärettömän suuret rakennukset, joiden vuoksi suuret välimatkat eivät näyttäneet suurilta. Suhteellisuus jotenkin katosi, niin pieneksi sitä tunsi itsensä. Ulkoilmaelämä, sekä perheet. Paljon naurua, ehkä vähän pahennuksen aiheuttamista loikkien hotellilla. Ihana loma, johon sisältyi uskomattomia uusia kokemuksia, jotka tulen ikuisesti muistamaan.

Kiitos matkaseuralle, enää pitää miettiä mihin sitten lähdetään.. Olikos se alpit :D

ps. kuvat on yhdistelmiä puhelimesta ja kamerasta, vähän jäi kameran raahaaminen vähemmälle. rakas joulupukki, tuo minulle minijärkkäri.

1. Kuulostaa aika mahtavalle lomalle, vaikka muo ei Dubai henk.koht matkakohteena niin kiinnostakkaan. Toisaalta taattu auringonpaiste saisi kyllä lähtemään miltei mihin vaan :D

1. Dubai ei ole samalla tavalla kiinnostava, kuin esimerkiksi historiallinen Irlanti, Rooma tai jokin muu vanha maa ja kaupunki, mutta niinkuin totesitkin: taattu auringonpaiste <3

2. Kivoja matkakuvia. Sekä kamelin että hevosella ratsasteena sanon, että se kameli on pahempi :)

1. Kiitos :)

Hui! Itsellä tosiaan ei ole vertailukuvaa, mutta aikamoista menoahan se hetki oli :)

3. Ihana oli katsella näitä, matkakuume tuli :)

1. Kiitos!

Matkakuume on kyllä sellainen tauti, josta ei taida päästä eroon muutenkuin reissaamalla :D Oma matkakuume pysyy toivottavasti aisoissa pitkään tämän ansiosta..

4. Ihana matka teillä on ollut. Tuo pimeä ilta aavikolla kameleiden kanssa näyttää aivan satumaiselta!

1. Ihana kertakaikkiaan <3

Ilta aavikolla toi tuhannen ja yhden yön sadut ihan hieman lähemmäksi, mutta veikkaan niiden pääsevän vielä enemmän oikeuksiinsa esimerkiksi Abu Dhabissa :)

5. Huikea loma ja Dubai! Te olette ottaneet lomasta kaiken irti :)

6. Voi miten upea loma teillä on ollut! Mä rakastan Dubaita ja toivon kovasti, että pääsisin sinne ensi vuonna uudelleen. Se olisi ehkä kuudes kerta. Mutta vielä en ole kyllästynyt :D