lauantai 19. maaliskuuta 2016

Miten selvitä maanantaista?

Ahdistaako tuleva maanantai jo sunnuntai-iltana? Valmistautuminen on kaiken a ja o.

Vietä sunnuntai rentoutuen. Tee asioita, joista tulet onnelliseksi. Käy jumpalla, lenkillä, sauno, tee kasvonaamio, katso jakso tai kaksi lempisarjaasi tai elokuva. Jos koko sunnuntai on mahdotonta löysäillä, varaa tähän ainakin muutama tunti illalla.

Pitäkää tehokas viisitoistaminuuttinen, jolloin jokainen perheessä osallistuu. Viekää tavarat paikoilleen, putsatkaa wc ja keittiö. Maanantaiaamu (kuten mikä tahansa aamu) on miellyttävää aloittaa siistissä kodissa.


Valmistaudu uuteen viikkoon jo sunnuntaina. Käy puolison kanssa seuraavan viikon kalenteri läpi, kuka hoitaa harrastukset? Kenellä on mikäkin kokous ja milloin? Mieti ruoka ja tee mahdolliset esivalmistelut, riittäisikö viikonlopun aterioista jääneet tähteet? 

Jos maanantaisin on paljon harrastuksia (kuten meillä), pyri siihen, ettei sen kaiken lisäksi tarvitsisi enää kauppareissuakin.

Valmistele koulu- ja päiväkotireput jo edellisenä iltana, myös vaatteet voi ja kannattaakin valita valmiiksi sekä lapsille, että itselle.
Lataa kahvinkeitin illalla valmiiksi, varsinkin jos sinulla on aikainen aamu. Paras kahvi tulee toki kylmästä ja raikkaasta vedestä, mutta pieni oikaisu silloin tällöin ei ole pahaksi. Voisitko tehdä myös jotain aamiaisvalmisteluita valmiiksi, ehkä aamiaisleivät mukaan työpaikalle?

Viikonlopun valvomiset tulevat usein maanantaiaamuna maksuun, kokeile mennä sunnuntaina aiemmin nukkumaan. Eikö uni tule? Tiesitkö, että melatoniini on luonnollinen tapa auttaa nukahtamaan. Myös kevyt kävelylenkki raittiissa ilmassa tai rentoutusharjoitukset auttavat.

Laita herätys esimerkiksi varttia aiemmin soimaan ja torkuta kerran. Tämä hämää sinua nukkumaan pidempään. Kaikille aamutorkuttaminen ei kuitenkaan sovi.


Valitse herätysääneksi lempibiisisi tai kuuntele se aamulla. Musiikista saa huikean voiman päivän aloitukseen!

Jos sinulla on tiukka aikataulu, varaa siihen yllätyksiä varten yksi ylimääräinen viisitoistaminuuttinen, joka säästää hermoja. Hoida aamu, kuin sitä ei olisi ja kun kaikki on hoidossa, koulussa yms. istu autoon ja henkäise. Teit sen!

Jos edelleen tuntuu pahalta, mieti mikä on vialla? Pitäisikö tehdä isomman linjan muutoksia?
ps. joskus on ihan okei kirota maanantai syvimpään koloon, tärkeintä on ettei jokainen maanantai tunnu siltä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kivasta viestistä ♥