torstai 25. elokuuta 2016

Kesäkuntoon, syyskuntoon, talvikuntoon vai vaan hyvää oloa?

Näin syksyisin moni aloittaa uuden tai vanhan harrastuksen ja päättää liikkua enemmän. Olen itse siinä samassa veneessä, aika rapakunnossa. Kuntokeskuskortti löytyy, samoin juoksulenkkarit mutta ovathan ne olleet molemmat aika vähällä käytöllä.

Sen huomaa fyysisen kunnon lisäksi myös henkisestä puolesta. Ihminen on luotu liikkumaan ja liikunta lisää hyvänolontunnetta. Sohvalta on vaikeaa nousta, vaikka tietää jälkifiiliksen olevan mitä mahtavin.

Liikkumisen lisäksi yleisfiilikseen vaikuttaa myös ravinto. Tällä hetkellä omani on "oho, sipsipussi" "kappas, keksipaketti" -dieetti. Kesän aikana olen noudattanut myös "kaikkea grillattua" "ei yksi viinilasillinen haittaa" sekä "myöhäisillan suklaalevy" ruokavaliota. Mielettömän toimivia henkisesti ainakin sen kolme ja puoli minuuttia.


Omia liikkumiseen vaikuttavia haasteita ovat "en mä yksin jaksa", "en mä sittenkään jaksa", "onpa kurja keli" ja "oon syöny tänään vähän huonosti, ei pysty". Ainiin ja tietty "huomenna" ja "maanantaina".

Ravintoon taas vaikuttaa "vähänkö hei salaatti on isotöinen", "tekee mieli lihaa" ja "ei se yksi tunnu missään".

Kropasta nämä ongelmat huomaa selkeästi keskivartalosta, joka on päässyt läsähtämään. Kaverikseni en ole saanut vararengasta, mutta ihan oma muffin top löytyy. Siis tuo housujen vyötärön päälle tuleva kuorrute.. Housuja ylöspäin kiskoessa selkeästi huomaa myös reisien täyteläisyyden, sekä kaksin käsin farkkuihin sullottavan tarakan kasvun.

Vaa'an lukemissa se tarkoittaa noin kolmea lisäkiloa, jotka ikävä kyllä ovat kaikkea muuta kuin lihasta.


Tilanne voisi olla huomattavasti pahempi, kuin tämä. Tämähän on korjattavissa ihan vaan paremmalla syömisellä ja parilla liikunnallisella viikkotunnilla. Kassista löytyy pt:n tekemät treenit ja terveellinen ruokavalio.

En kuitenkaan enää ikinä aio ryhtyä rahka-raejuusto-kanafile-dieetille. Enkä yhtään millekään muulle, mikä ei salli elämään niitä nautintoja. Haluan syödä herkun kun haluan ja nauttia pihvistä viinin kera. Kun minut kutsutaan kylään, aion syödä ja juoda ja ennenkaikkea nauttia.

En aio sekoitella keinotekoisia jauheita veteen siksi, että kroppani jotenkin puhdistuisi vaan syön puhdasta, itsetehtyä ja tavallista ruokaa.

Se, mitä aion tehdä on liikkua taas enemmän. Sen verran, että voin hyvällä omallatunnolla kauhoa suuhuni muutakin kuin chia -siemenistä tehtyä vatkulia.


Veikkaan, että viikkotasolla liikuntani tulee koostumaan yhdestä porrastreenipäivästä, yhdestä salitreenistä, yhdestä step -tunnista ja yhdestä joogatunnista. Neljä tuntia viikossa, ei kuulosta paljolta eihän?

Kaikki nuo ovat lajeja, joista pidän kovasti. Ei pitäisi olla hankalaa.. Nämä kuvat toimikoon vertailukohtana ja katsotaan, mikä tilanne on kuukauden kuluttua. Toivottakaa tseppiä!


8 kommenttia:

  1. Vaan hyvää oloa! Itselläni se ainakin on tärkein. Toki on mukavaa kun vararengas pysyy poissa vyötäisiltä. Mukavia treenejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on vähän niinkuin win-win :)
      Kiitos!

      Poista
  2. Tää kolahti aika vahvasti, kun nyt juuri on se tuhannen taalan paikka hoitaa itsensä iskuun (opintovapaalla kun olen). Mulla on sen verran ylimääräistä kertynyt keskivartaloon että PAKKO (näin koen) oli ottaa kunnon jump start kuntokuurille, ja siksi aloitin kuuden viikon rahka-raejuusto-kanafile-dieetin ja liottelenpa siinä ohessa ravintolisiäkin veteen :D. Mutta tämä ei ole mulle kuin alkulaukaus siihen parempaan oloon, en aio loppuelämääni viettää ruokia punniten (ja on tässä tätä treeniäkin aika paljon, sellainen 5-8 kertaa viikossa). Tavoitteena se masumakkaran minimointi ja kun siihen olen päässyt, sen ylläpitäminen juurikin sillä periaatteella, että en kieltäydy nautinnoista mutta kohtuus kaikessa. Ja se neljä treeniä viikossa on aika hyvä keino siihen myös.

    Tsemppiä meille ja ens viikolla nähdään portaissa :D. Ja voitaisiin muuten tosiaankin ottaa toisinto siitä viime talvesta mutta niin että mennäänkin tota meidän vieressä olevaa laskettelurinnettä YLÖS ja ilman lunta :D :D (mä oon tehnyt sen jo kaksi kertaa, tsiisus..)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan ekana mahtavaa!
      Mahtavaa, että oot lähtenyt tsemppaamaan parempaan kuntoon <3 Koko keho mieltä myöten voi paremmin pian!
      Noi ravintolisät on vähän kakspiippuinen juttu. Joillekin ne toimii ja joillekin ei. Kaikkea en voi tyrmätä tietenkään kokeilematta, mutta so far itselläni tulee hyvä olo vain kunnon ruuasta. Tietysti olen vähän tällainen kaikkea pitää kokeilla kerran tyyppi :D
      Ens viikolla nähdään ja hei toi skimbarinne on loistoidea! Sitten vaan saunaa ja hyvät jutut päälle :)

      Poista
  3. Mahtava postaus :D nuo selitykset ja lausahdukset on kun mun omasta suusta. Elämästä voi ja pitääkin nauttia (ei vaan ihan joka päivä suklaalevyllä), mutta samalla voi elää terveellisesti, liikkua ja voida hyvin. Tsempit täältä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, joo sellasta se on.. Ainakin täällä valitettavasti. Mutta elämästä vaan täytyy nauttia ja koska olen kokeillut sen rahka-kanafile kauden, voin sanoa että ei enää :)
      Ja tsempit hei sinne, hyviä kisoja!!

      Poista

Kiitos kivasta viestistä ♥