torstai 24. marraskuuta 2016

10 vinkkiä stressin selättämiseen - do more what makes u happy.

Tuntuu, että viime aikoina olen kärsinyt suhteettoman paljon stressistä. Sellaisesta pienestä, jäytävästä tunteesta kun asiat vain kasaantuvat. Valon vähyys vaikuttaa varmasti väsyttäen mielen ja samalla on todella hankalaa napata itseään niskasta kiinni ja saada asioita tehdyksi.

En koe olevani millään tavalla masentuneisuuteen taipuvainen, mutta stressaamisessa minulla on musta vyö. Taito sekin, mutta on hyvä tunnistaa ajoissa omat toimintatapansa ja pyrkiä niistä eroon.

Stressin tunne ei ole millään tasolla mukava, toki jotkut ihmiset ovat tehokkaimmillaan pienen stressin alla, mutta kun oikein jäytää kokeile näitä vinkkejä:


1. Ota kuuma suihku tai mene kylpyyn. - Vesi vanhin voitehista ja se todella pitää paikkansa. Sekä vedellä, että lämmöllä on todettu olevan mieltä rauhoittavia vaikutuksia.

2. Sulje puhelimesi. - Jatkuva piipitys ja tarve kurkkia somen puolelle stressaa lisää. Ole rauhassa tavoittamattomissa. Usko, kun sanon ettei maailmanloppu ehdi iskeä sillä välin.

3. Katso tv:stä lempisarjaasi tai elokuvaa. - Toki kannattaa valita mahdollisimman hömppää, sellaista jota katsoessa hymyilet tyhmän näköisenä sohvalla.

4. Sytytä kynttilöitä ja sammuta valot. - Hämärä, lämpö, hygge.


5. Lue hyvää kirjaa tai piirrä ja väritä. - Kirjat ovat oma maailmansa, jonne voi uppoutua tuntikausiksi. Voisin verrata niitä rinnakkaistodellisuuteen. Piirtäminen ja värittäminen tyhjentävät mielen, monesti ihminen myös piirtää huolensa ulos.

6. Kirjoita päiväkirjaa. - Kirjoita paperille, koneelle, blogia, mitä tahansa. Kunhan kirjoitat. Kirjoita lista asioista, mitkä jäytää ja pohdi niihin mahdolliset ratkaisut. Asiat voi olla helpompi ottaa vastaan kun ne on kirjoittanut paperille.

7. Syö lempiruokaasi tai lempijälkiruokaasi. - One word: lohturuoka. Ei sitä turhaan leffoissakaan istuta jädepurkin ja lusikan kanssa sohvalla kun maailma potkii päähän.


8. Kuuntele musiikkia. - Sellaista, josta tulee hyvä flow. Spotify on täynnä hyviä mindfullness -soittolistoja. Musiikin laatu on oikeasti tärkeää, itse en esimerkiksi voi kuunnella aggressiivista heavyrockia auton ratissa, liikennekäyttäytymiseni muuttuu täysin!

9. Keitä kuppi teetä, hengitä syvään ja laita asiat perspektiiviin. - Ok, shit happens. Sitten siitä selvitään. Möyri hetki itsesäälissä, sekin tekee hyvää.

10. Lähde ulos. - Lenkille, kävelylle, luontoon. Käyskentele rauhoittavassa metsässä tai vedä itsesi räkä poskella hikeen. Ihan kumpi toimii juuri sinulle.


do more what makes you happy!
kuvat löytyivät instagramistani (klik)

2 kommenttia:

  1. Ihana postaus :) tuli tarpeeseen, tää syksy on ollut todella kiireinen.

    -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :)
      Tai siis ei se, että on ollut hektistä ja stressaavaa..
      Minulle nämä ovat hyviä keinoja, toivottavasti auttaa sielläkin <3

      Poista

Kiitos kivasta viestistä ♥