tiistai 21. maaliskuuta 2017

Tutustu Salzburgiin ja laskettele Alpeilla - poimi matkustusvinkit tästä.

Terveisiä vaihtelevasäisestä Salzburgista ja Alpeilta! Kiitos paljon kommenteista, palaan niihin heti kun saan täällä lomanjälkeisen kaaoksen selätettyä :)

Perjantaina lämpöä olisi ollut +20 ja aurinkoa, mutta saavuimme hotellille vasta yöllä. Meillä oli iltalennot Berliinin kautta lyhyellä vaihdolla ja kaikki sujui super hyvin :)

Nappasimme taksin Salzburgin kentältä ja keskustaan maksoi noin 15e. Vähintäänkin kohtuullinen summa kahtia jaettuna keskellä yötä. Ja itseasiassa en ole lainkaan varma, olisiko siihen aikaan edes julkisilla päässyt kulkemaan, vaikkakin metrokartta oli vaikuttava.

Säätila oli tässä vaiheessa kuin ämpäristä kaataisi vettä ja aikalailla samanmoisena se pysyi lähes koko reissun ajan. Emme antaneet tämän kuitenkaan häiritä, vaan sisseinä Suomalaisina paineltiin aamusta laskettelemaan.

SKIBUSSI ALPEILLE SALZBURGISTA, HISSILIPPU JA SUKSIVUOKRAAMO

Matkaseuralaiseni oli etukäteen ottanut selvää kuljetuksesta Salzburgin keskustasta Flachaun hiihtokeskukseen Alpeille. Ilmainen kuljetus lähti aamusta (8.30) ja palasi iltapäiväksi (16.00) takaisin. Lisätietoja kuljetuksesta löydät TÄSTÄ

Matkanjohtajalta sai ostaa etukäteen hissiliput (n. 50e/päivä), mikäli halusi välttää mahdollisen jonottamisen. Tällä kertaa jonoa ei olisi ollut, mutta high seasonilla voi joutua odottamaan jopa tunnin ja täällä se on paljon pois laskupäivän pituudesta.

Vuokrasimme sukset ja monot hiihtokeskuksesta ja niiden hinnaksi tuli noin 30e/päivä. Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa, mikäli et välttämättä halua raahata omiasi mukana. Lentoyhtiöstä riippuen omien tuominen maksaa huomattavasti enemmän. Toki tässä kannattaa ottaa huomioon myös matkan pituus.

SNOW SPACE FLACHAU, WAGRAIN JA ALPENDORF

Jos jokin hiihtokeskus on iso, niin tämä! Siirtymissä meni helposti yli tunti ja Achterjetin asemalta Alpeldorfiin saakka kaksi tuntia. Me laskimme ensimmäisenä päivänä Flachaun puolella vesisateessa ja toisena päivänä suuntasimme Wagrainiin ja Alpendorfiin päin.

Flachaun rinteet ovat pääasiassa punaisia, mutta keliolosuhteet huomioon ottaen väri tuntui mustalta :D Näkyvyys nolla, vettä tai lunta (riippuen korkeudesta), ja rinteet täynnä sohjoa ja kumpareikkoa. Olen pitänyt itseäni ihan ookoo laskijana, mutta näissä olosuhteissa olin supersurkea :D

Wagrainissa ja Alpendorfissa on sitten enemmän sinisiä rinteitä ja lastenmaita, sinne suosittelenkin suuntaamaan pienempien kanssa. Tosin tuossa säässä en olisi päästänyt lapsia rinteeseen lainkaan..

Järjettömän upea paikka, jonne on pakko palata uudestaan laskemaan! Maisemat olivat mahtavat ja koko homma toimi uskomattoman hyvin.

SALZBURGIN LINNA JA KAUPUNKI

Itse kaupunkiin meillä oli aikaa tutustua vain muutama tunti maanantaina. Ehdimme kuitenkin hyvin käymään linnassa ja hetken haahuilemaan kaupungilla. Salzburgista kaupunkina jäi rauhallinen, seesteinen ja leppoisa fiilis.

Hintataso oli aikalailla kuten kotimaassakin, paitsi viini ja muu alkoholi. Sitä sai hämmentävän edullisesti. Jokaisen kulman takana on kahvila ja terassi, joka houkuttaa istahtamaan kupposelle.

Lauantaina söimme tuhdin lounaan Flachaussa ja illalliseksi antipastia Pasta e Vino -ravintolassa, vaikkakin ensin tilasimme epähuomiossa tapaksia :D Sunnuntain illallispaikan virkaa toimitti Ristorante Beccofino, josta sai gluteenitonta pizzaa!

Linnaan on mahdollista kiivetä jyrkkää tietä pitkin tai matkustaa funikulaarilla edestakaisin. Me menimme ylös vaunulla ja kävelimme alas. Tämä lippu maksoi 12e ja sillä pääsi näkemään suurimman osan linnasta.

Pidemmällä reissulla olisin ehdottomasti halunnut käydä Sound of Music kiertoajelulla, eräilemässä luolissa ja poluilla, samoin pyörän vuokraus olisi ollut toimiva tapa tutustua ympäristöön. Kulttuurinnälkäisille on tarjolla lähes mitä tahansa kierrosta!

Huomaa, että sunnuntaisin aikalailla kaikki on kiinni. Avoimet ravintolat kannattaa tarkastaa tripadvisorista.

HOTELLI SALZBURGISSA

Majoituimme Goldenes Theater Hotelissa, joka on luokiteltu neljän tähden hotelliksi. Hinta oli noin 70e per yö ja ehdottomasti jokaisen pennin arvoinen. En sanoisi kuitenkaan, että vastasi neljää tähteä, mutta hinta-laatu oli kohdillaan.

Huone oli tosi basic, mutta siisti. Loppuviimein kävimme siellä vain nukkumassa, joten kovinkaan kummallisia puitteita tähän operaatioon ei tarvitse. Gluteeniton aamupala oli saatavilla pyynnöstä.

Vastaavalle laskureissulle suosittelen kuitenkin hotellia, jossa on ravintola ja huonepalvelu rinnepäivän jälkeen saatavilla :D Piti ihan muutama hetki kasata itseään, että pääsi suihkuun ja siitä vielä illalla kaupungille.

Ihan kaupunkilomalle tämä hotelli on hyvää vastinetta rahoille.

Salzburgilla on ehdottomasti annettavaa jokaiseen vuodenaikaan ja itse aion palata kaupunkiin vielä joskus ja käydä muutaman kierroksen läpi. Laskettelureissulla saattaisin majoittua esimerkiksi vuoristokylään mieluummin.

Onko teissä Salzburgin kävijöitä? Mitä piditte reissustanne?

ps. mikähän tuo kolmanneksi viimeisen kuvan camo-kuosinen löysänahkainen puu on?

1. Onpa teillä ollut kiva reissu! Mä en ole ollut koskaan laskettelemassa Alpeilla, mutta niin tekis mieli! Me jo ehdittiin suunnitella yhdistettyä München-Salzburg -reissua kesäksi, mutta se nyt siirtyi Bukarestin tieltä (sai niiin halvat lennot!).

1. No kyllä, ihan kippurassa ollaan naurettu (pissat housussa), vaikkei se tässä näykään :D
      Mä olen ihan superhuono suunnittelemaan mitään etukäteen, vaan olen sellainen fiilismatkaaja. Pitäisikin olla noin järkevä kuin te :)